De trucks van nu en voor later van Mercedes-Benz
De transportsector zit in een energierevolutie. De keuze voor een traditionele dieseltruck of vrachtauto met een alternatieve aandrijflijn moet steeds zorgvuldiger worden afgewogen en berekend over de hele periode dat de truck in gebruik is. Mercedes-Benz Trucks zet volledig in op lokaal CO2-neutraal transport. Karin Rådström, lid van Daimler Truck’s raad van bestuur en verantwoordelijk voor Mercedes-Benz Trucks, licht toe: “In 2030 willen we dat meer dan de helft van onze nieuwe voertuigen die in Europa worden verkocht, lokaal emissievrij is. Daar is geen one-size-fits-alloplossing voor; elke klant is anders en heeft andere behoeften. We volgen een dubbele elektrificatiestrategie op basis van batterijelektrische en brandstofcelelektrische vrachtwagens. Hoe lichter de lading en hoe korter de afstand, hoe meer batterijelektrische trucks de voorkeur krijgen. Hoe zwaarder de lading en hoe langer de afstand, hoe groter de kans dat de brandstofcel het beste middel is.”
Mercedes-Benz Actros Edition 2
Voorlopig zullen dieseltrucks het wegtransport nog domineren, met name op de lange afstand. We starten vandaag in Wörth dan ook met de nieuwe, gelimiteerde Actros Edition 2: een ‘conventionele’ dieseltruck met vrijwel alle mogelijke uitrustingsopties, pakketten en veiligheidssystemen, waarvan er slechts vierhonderd exemplaren van de band rollen.
Het is aan de buitenkant direct zichtbaar dat het hier om een speciale editie gaat. De maansteengrijze Edition 2 heeft onder andere bestickering aan de zijkant, het opschrift ‘Edition 2’ op de gelakte zonneklep, glanzend zwarte sierlijsten aan de voorkant, vier extra ledschijnwerpers in de zonneklep, donkere koplampranden, rvs-instaptreden en grilleaccenten in donker chroom.
Binnenin oogt de Actros Edition 2 luxe. Met veel leer, afgewisseld met carbonlookaccenten en sfeerverlichting in acht kleuren in het dakluik. Ook de bijrijdersstoel valt op, die doet denken aan een relaxfauteuil. De verlaagde chauffeursstoel is optioneel uit te rusten met ingebouwde airco en massagefunctie. Amandelbeige stiknaden van de stoelen lopen door in de leren deugrepen. En een aluminium ‘1 of 400’-badge aan de bijrijderskant benadrukt dat het hier om een beperkte oplage gaat.
Actros F: puur functioneel
Het contrast met de ernaast geparkeerde Actros F is groot. Deze ‘functionele en (kosten)efficiënte truck’ is begin dit jaar geïntroduceerd en bedoeld voor vervoerders die bewust voor een Mercedes-Benz truck kiezen, maar niet per se alle innovaties nodig hebben van de meest recente Actros-generatie.
De Actros F is verkrijgbaar in zeventien verschillende configuraties voor inzet in nationaal en regionaal transport. De nieuw ontworpen cabine in de StreamSpace- of BigSpace-varianten heeft een breedte van 2,5 meter en een motortunnelhoogte van 120 millimeter. De lage instap van drie treden maakt de Actros F geschikt voor inzet waarbij de chauffeur regelmatig moet in- en uitstappen. De Multimedia Cockpit, automatische afstandsregeling en Predictive Powertrain Control zijn optioneel. Op het gebied van veiligheid is de Actros F standaard uitgerust met het noodremsysteem Active Brake Assist van de vijfde generatie (ABA 5) en Lane-keeping Assist met voetgangersherkenning.
Actros L: vlaggenschip
Terwijl de Actros F puur gericht is op kostenefficiëntie en functionaliteit, is de Actros L de nieuwe norm voor Mercedes-Benz Trucks in het langeafstandstransport. Het is het grootste voertuig in de Actros-modellenreeks. “Bij de ontwikkeling hebben we ons vooral gericht op de aspecten chauffeurscomfort, veiligheid, connectiviteit en TCO”, zegt Andreas von Wallfeld, hoofd Marketing, Sales en Services bij Mercedes-Benz Trucks. “Op basis van de feedback van klanten en chauffeurs hebben we ons nieuwe vlaggenschip ontworpen en geconfigureerd.”
De cabine in de varianten StreamSpace, BigSpace en GigaSpace is 2,5 meter breed en kent geen motortunnel, waardoor er veel cabineruimte is. Door verbeterde geluidsisolatie van de cabine is het geluidsniveau met 5 dB gereduceerd.
De zitpositie is geoptimaliseerd en 40 millimeter lager. De Actros L uitgerust met MirrorCam en Multimedia Cockpit, waarin ook het totale gewicht van trekker-oplegger en voorasbelasting (ook bij semiluchtgeveerde trekker-opleggers) kan worden weergegeven. Optioneel zijn de nieuw ontworpen ledkoplampen voor een grotere lichtopbrengst.
‘De Predictive Powertrain Control (PPC) kan rekening houden met de topografie, het wegverloop en de verkeersborden. Het is een bijzondere ervaring om de truck een rotonde over te kunnen sturen zonder daarbij het rem- of gaspedaal te gebruiken’
Eline de Vries, Transport & Logistiek
De ‘intelligente’ cruisecontrol- en transmissieregeling Predictive Powertrain Control (PPC) kan rekening houden met de topografie, het wegverloop en de verkeersborden. Op deze manier wordt onnodig remmen, accelereren en schakelen voorkomen. Het is een bijzondere ervaring om de truck een rotonde over te kunnen sturen zonder daarbij zelf het rem- of gaspedaal te gebruiken. Met behulp van PPC verbruikt nieuwste generatie Actros volgens Mercedes-Benz op snelwegen tot 3 procent minder diesel en op provinciale wegen tot 5 procent minder diesel dan trucks zonder dit systeem. De nieuwe rijstijlcoach Eco-Support ondersteunt de chauffeur om zo zuinig mogelijk te rijden.
Met de nieuwste rijhulpsystemen – zoals Active Brake Assist 5 met voetgangersdetectie, Sideguard Assist met actieve remfunctie en Active Drive Assist voor gedeeltelijk geautomatiseerd rijden – komt Mercedes-Benz Trucks dichter bij zijn doel om ongevalvrij te rijden. In de volgende editie van Transport & Logistiek meer over deze veiligheidsassistentiesystemen.
Een nieuw tijdperk
Tot slot stappen we in de eActros, ontworpen voor (zwaar) distributievervoer. Deze elektrische truck heeft een aandrijflijn met twee geïntegreerde elektromotoren en een transmissie met twee versnellingen. De stille en emissievrije elektrische aandrijving maakt dat de truck ook kan worden gebruikt voor nachtleveringen en het binnenrijden van binnensteden met rijverboden voor dieselvoertuigen. Om voetgangers of fietsers de elektrische vrachtwagen te laten opmerken, is de eActros uitgerust met het akoestische waarschuwingssysteem Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS). Afhankelijk van de rijomstandigheden worden respectievelijk lichtzoemende en piepgeluiden voor het vooruit- en achteruitrijden afgespeeld.
Afhankelijk van de uitvoering haalt de eActros zijn stroom uit drie of vier accupakketten, elk met een capaciteit van ongeveer 105 kWh. De maximale capaciteit van 420 kWh maakt een actieradius tot 400 kilometer mogelijk. De eActros kan worden opgeladen met maximaal 160 kW: de drie accupakketten hebben iets meer dan een uur nodig om van 20 tot 80 procent op te laden aan een normaal DC-snellaadpunt met een laadstroom van 400 A. Een display in de standaard Multimedia Cockpit Interactive van de eActros houdt de bestuurder op de hoogte van het laadniveau van de accu’s en de resterende actieradius, evenals het actuele en gemiddelde energieverbruik in kWh per 100 kilometer.
Lees ook: Test bevalt goed: Simon Loos en Albert Heijn nemen eActros in gebruik
Om klanten te helpen bij de overstap naar e-mobility, ondersteunt Mercedes-Benz Trucks in diensten, systemen en bijvoorbeeld routeplanning. Uitgebreid advies en strategische partnerships over onder meer integratie in het wagenpark, laadinfrastructuur en netwerkaansluitingen moeten bijdragen aan meer efficiëntie bij de inzet van elektrische vrachtwagens.
EActros Longhaul
Naast de eActros voor distributie-transport en de eEconic voor publieke dienstverlening, zet Mercedes-Benz Trucks zich ook in voor het gebruik van alternatieve aandrijfconcepten voor langere afstanden. De batterijelektrische eActros LongHaul kan met een actieradius van ongeveer 500 kilometer regelmatige ritten op planbare routes afleggen. Vrachtwagens met een aandrijfsysteem op basis van brandstofcellen en waterstof komen eraan in de vorm van de GenH2-truck. Met een actieradius van tot 1.000 kilometer kan dit voertuig worden ingezet op flexibele en veeleisende ritten op de lange afstand. Dankzij het gebruik van vloeibare waterstof, die een veel grotere energiedichtheid heeft dan waterstof in gasvorm, zijn de prestaties van deze truck vergelijkbaar met die van een conventionele dieseltruck.
De volledig elektrische en lokaal CO2-neutrale eActros voor zwaar distributievervoer is intussen in Wörth in productie; in de tweede helft van 2022 volgt de eEconic voor gemeentelijk gebruik. Vanaf 2024 is de eActros LongHaul klaar voor serieproductie. Tests bij klanten met de GenH2 Truck staan gepland voor 2023 en vanaf 2027 zullen de eerste in serie geproduceerde waterstoftrucks van de productielijn rollen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?