Een V8 is zo gek nog niet: Scania ziet groei in trucks voor GTW van 60 ton of meer
Scania zette onlangs twee dikke V8-en in de Ardennen om de verschillen tussen deze auto’s goed vast te laten stellen. De ene was een R590 afgeladen met opties, de ander een 770S en tamelijk ‘standaard’ – als dat mogelijk is bij een V8.
V8 met 590 en 770 pk
De tijden dat het besturen van een zware vrachtauto veel spierkracht kostte, liggen ver achter ons. Scania gaat nog een hele stap verder met zijn huidige modellen die van allerlei rijtaakondersteunende opties kunnen worden voorzien. Vooral op het gebied van veiligheid en comfort hebben deze auto’s een groot aantal opties die zelfs de meeste moderne personenauto’s niet hebben. Om te ervaren wat de nieuwe Scania’s zoal kunnen, zette de Nederlandse importeur twee dikke trucks in de Ardennen neer om deze aan de tand te laten voelen door Nederlandse en Belgische journalisten. De ene, een nagelnieuwe S-serie met een V8 met 770 pk, de andere een R-serie met een V8 met 590 pk. Juist de R is afgeladen met opties om de chauffeur zo goed mogelijk te ondersteunen bij het rijden. En de dikke S? Inderdaad, die heeft 770 pk en de chauffeur mag nog heel veel zelf doen. Wat dat betreft is het een beetje appels en peren vergelijken. Maar daar is zo af en toe ook niets op tegen.
Versnellingsbak G33
De lichtblauwe Scania V8 R590 4×2 is een voertuig van het perstestcentrum in Zweden. Alles perstestvoertuigen hebben een naam, deze R590 gaat door het leven als Castor. Inmiddels is de cabine een bekende verschijning, maar onderhuids is bij Castor heel veel vernieuwd. In de eerste plaats de versnellingsbak: Scania nam afscheid van de geautomatiseerde bak waarin nog altijd synchromeshringen zaten en presenteert nu de G33-serie die zo’n 80 kilo lichter is dan zijn voorganger. Kijk, als je toch op zoek bent naar mogelijkheden om gewicht te besparen… De G33 is een bak met twaalf overbrengingen, met een directe overbrenging als twaalfde trap. Daarbovenop is een apart tandwiel aangebracht als overdrive. Bij diverse gelegenheden gaf Scania al aan dat dit beter is dan de twaalfde overbrenging uit te voeren als overdrive. Ook nieuw is de achteras, met een eindreductie van 1 op 2,59 en ontworpen met de bedoeling zo min mogelijk interne wrijving te hebben.
Achter de cabine is het vrij goed te zien dat het om de nieuwe generatie versnellingsbak gaat, doordat hij flink korter is dan zijn voorganger. De synchromeshringen zijn eruit en dat scheelt een flink pak staalwerk. In principe is de gemonteerde G33CM voorzien van veertien overbrengingen, maar twee daarvan zijn kruipversnellingen. De ‘33’ in de typeaanduiding betekent dat de bak geschikt is voor het overbrengen van een koppel van 3.300 Nm. ‘C’ staat voor Crawler-gear en ‘M’ voor Medium. Er is een zwaardere uitvoering voor zeer zwaar werk. Aan de gewichtsbesparing in de bak draagt ook het verminderen van de olie-inhoud bij. Door de tandwielen niet meer door de bak olie te laten draaien maar heel gericht met olie te besproeien, kan hij met minder olie toe. De versnellingsbak moet bijdragen aan een lager brandstofverbruik én aan nog minder geluid in de cabine.
Uitlaatgasbehandeling
Onder de cabine is meer vernieuwd zonder dat dat meteen in het oog springt. Daar hebben we de hulp bij nodig van demochauffeur Johan Akkerman. Met de cabine gekanteld wijst hij op onder meer het nieuwe systeem van uitlaatgasbehandeling om te voldoen aan en zelfs voor te blijven bij de huidige uitstooteisen. Er is een nieuwe inspuitpomp gekomen, met een hogere inspuitdruk. Daarop is natuurlijk het motormanagementsysteem aangepast en zo waren er nog tal van andere zaken die er allemaal voor moeten zorgen dat deze diesel zo schoon mogelijk door het leven gaat. Natuurlijk is deze perstesttruck voorzien van een elektromotor om de cabine te laten kantelen. Feitelijk is dit een investering waar alleen de werkplaats plezier van heeft, want zo vaak zal een chauffeur niet onder de cabine hoeven te zijn.
Een ander goed merkbaar verschil zit in het weggedrag. De 770 is een drieasser met een luchtgeveerde vooras. Een richel in de weg die we met de R590 goed voelden, passeerden we met de 770S zonder iets te merken. En ook heuvels passeer je met deze krachtpatser veel makkelijker. Op de rustige snelweg van Luik naar Luxemburg hadden wij de gelegenheid de enorme trekkracht van de motoren te beproeven. In een forse klim waar de R590 netjes zo’n 60 km/u kon vasthouden, kwam de 770 S hem voorbij alsof er geen hoogteverschil te overwinnen was. Ongelofelijk. We hebben niet naar het brandstofverbruik gekeken; daarvoor was deze rit niet bedoeld.
Super ecocombi
Scania had twee schijnbaar vergelijkbare auto’s meegenomen naar de Ardennen voor een betere kennismaking. De nieuwe versnellingsbak in de R590 gooit hoge ogen net als veel van zijn rijtaakondersteunende systemen. Het enorme vermogen van de 770S is indrukwekkend, maar voor een Nederlandse vervoerder feitelijk nooit nodig. Maar: we vergeleken appels met peren en ontdekten dat ze allebei erg lekker zijn.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
Nou, wat te denken van meer vermogen? De rode 770 pk sterke S-serie heeft een goede 180 pk meer dan de 590 in de auto van het perstestcentrum. En dat was ook al geen instappertje, want de V8 is ook leverbaar met een 530 pk sterke motor. Boven de 590 zit behalve de 770 ook een 660 pk. Waar heb je zo’n 770 sterke trekker voor nodig, behalve natuurlijk voor het rijden van gekoelde bloemen? “Deze vermogens zijn natuurlijk niet voor iedereen, maar we zien een groeiende vraag naar trucks die geschikt zijn voor GTW’s van 60 ton en meer, vooral voor wegcombinaties”, vertelde Alexander Vlaskamp, executive vice president, bij de introductie van de 770. “De snelste manier om de transportefficiëntie te verhogen is met langere en zwaardere vrachtwagencombinaties. De toegevoegde brandstof voor een zwaarder voertuig wordt gecompenseerd door het aanzienlijk grotere laadvermogen. De CO2-per-tonberekening is gunstig en bovendien is er de mogelijkheid om de Scania V8-truck te laten rijden op hernieuwbare biobrandstoffen.”
Jammer dat in Nederland onlangs de komst van de super ecocombi op de lange baan is geschoven. Maar in Zweden, Noorwegen en Finland zullen de trucks zonder meer ruim worden verkocht en aan eigenaren voor wie het imago van deze auto’s een belangrijke rol speelt.
Luchtgeveerde vooras
Achter het stuur van de 770S 6×2 is het verschil met zijn iets lichtere broertje bij stilstand niet meteen te herkennen. Dat is natuurlijk leuk van het merk: de cabines zijn voor alle series in grote lijnen gelijk. Je zit alleen wat dichter bij de weg of hoger in de lucht. In deze S-serie zit je best hoog en dat resulteert in een totaal vlakke vloer. In de R-serie heb je een minimaal bultje voor de motortunnel. De 770S komt net zo soepel van zijn plek als de R590, maar bij het opdraaien van de hoofdweg merk je het eerste verschil al. Deze S heeft niet de extra elektrische ondersteuning van stuurinrichting, waardoor je met meer kracht het stuur moet ronddraaien. Door het ontbreken van die elektrische pomp mist de S diverse rijtaakondersteunende systemen op de stuurinrichting. Niet erg natuurlijk, tot voor kort wist je niet eens dat zulke systemen bestonden.
Een ander goed merkbaar verschil zit in het weggedrag. De 770 is een drieasser met een luchtgeveerde vooras. Een richel in de weg die we met de R590 goed voelden, passeerden we met de 770S zonder iets te merken. En ook heuvels passeer je met deze krachtpatser veel makkelijker. Op de rustige snelweg van Luik naar Luxemburg hadden wij de gelegenheid de enorme trekkracht van de motoren te beproeven. In een forse klim waar de R590 netjes zo’n 60 km/u kon vasthouden, kwam de 770 S hem voorbij alsof er geen hoogteverschil te overwinnen was. Ongelofelijk. We hebben niet naar het brandstofverbruik gekeken; daarvoor was deze rit niet bedoeld.
Super ecocombi
Scania had twee schijnbaar vergelijkbare auto’s meegenomen naar de Ardennen voor een betere kennismaking. De nieuwe versnellingsbak in de R590 gooit hoge ogen net als veel van zijn rijtaakondersteunende systemen. Het enorme vermogen van de 770S is indrukwekkend, maar voor een Nederlandse vervoerder feitelijk nooit nodig. Maar: we vergeleken appels met peren en ontdekten dat ze allebei erg lekker zijn.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
In het interieur van de R590 ademt alles de luxe V8-sfeer. Veel leder, een prima zittende bestuurderstoel en alles wat je aanraakt, ademt kwaliteit. Scania heeft in de ontwikkeling van de nieuwe cabines ook aandacht besteed aan het motorgeluid dat doordringt in de cabine. Bij een gewone vrachtauto zal de fabrikant zijn best doen alle motorgeluiden buiten de deur te houden. Dat gebeurt natuurlijk niet bij een Scania V8 die ook voor zijn motorgeluid wordt gekocht. Al met al is het heel bescheiden wat er van de motor te horen is wanneer we hem wakker schudden. Inschakelen van de versnelling gebeurt nog steeds met het vertrouwde schakelaartje aan de stengel onder het stuur. En supersoepel komt de combinatie, geladen tot een GVW van 40 ton, in beweging.
Nog meer te wensen?
Op de Belgische binnenwegen mogen we niet sneller dan 60 km/u en dat kunnen we prima doen op de adaptieve cruisecontrol. Bij het inrijden van dorpjes de snelheid even verlagen naar 50 km/u en daarna zetten we er weer twee tandjes bij naar 60 km/u. Feitelijk hoef je maar in een heel enkel geval een voet op een pedaal te zetten. Soms is het leuk om dat in een klim te doen, zodat de motor wat duidelijker laat horen dat hier een dikke achtcilinder aan het werk is. Voor de rest is het bedienen van de schakelaar van de cruisecontrol voldoende. Na terugkomst op het lunchadres stapten we uit met het idee van wat-kan-een-chauffeur-meer-te-wensen-hebben?
Nou, wat te denken van meer vermogen? De rode 770 pk sterke S-serie heeft een goede 180 pk meer dan de 590 in de auto van het perstestcentrum. En dat was ook al geen instappertje, want de V8 is ook leverbaar met een 530 pk sterke motor. Boven de 590 zit behalve de 770 ook een 660 pk. Waar heb je zo’n 770 sterke trekker voor nodig, behalve natuurlijk voor het rijden van gekoelde bloemen? “Deze vermogens zijn natuurlijk niet voor iedereen, maar we zien een groeiende vraag naar trucks die geschikt zijn voor GTW’s van 60 ton en meer, vooral voor wegcombinaties”, vertelde Alexander Vlaskamp, executive vice president, bij de introductie van de 770. “De snelste manier om de transportefficiëntie te verhogen is met langere en zwaardere vrachtwagencombinaties. De toegevoegde brandstof voor een zwaarder voertuig wordt gecompenseerd door het aanzienlijk grotere laadvermogen. De CO2-per-tonberekening is gunstig en bovendien is er de mogelijkheid om de Scania V8-truck te laten rijden op hernieuwbare biobrandstoffen.”
Jammer dat in Nederland onlangs de komst van de super ecocombi op de lange baan is geschoven. Maar in Zweden, Noorwegen en Finland zullen de trucks zonder meer ruim worden verkocht en aan eigenaren voor wie het imago van deze auto’s een belangrijke rol speelt.
Luchtgeveerde vooras
Achter het stuur van de 770S 6×2 is het verschil met zijn iets lichtere broertje bij stilstand niet meteen te herkennen. Dat is natuurlijk leuk van het merk: de cabines zijn voor alle series in grote lijnen gelijk. Je zit alleen wat dichter bij de weg of hoger in de lucht. In deze S-serie zit je best hoog en dat resulteert in een totaal vlakke vloer. In de R-serie heb je een minimaal bultje voor de motortunnel. De 770S komt net zo soepel van zijn plek als de R590, maar bij het opdraaien van de hoofdweg merk je het eerste verschil al. Deze S heeft niet de extra elektrische ondersteuning van stuurinrichting, waardoor je met meer kracht het stuur moet ronddraaien. Door het ontbreken van die elektrische pomp mist de S diverse rijtaakondersteunende systemen op de stuurinrichting. Niet erg natuurlijk, tot voor kort wist je niet eens dat zulke systemen bestonden.
Een ander goed merkbaar verschil zit in het weggedrag. De 770 is een drieasser met een luchtgeveerde vooras. Een richel in de weg die we met de R590 goed voelden, passeerden we met de 770S zonder iets te merken. En ook heuvels passeer je met deze krachtpatser veel makkelijker. Op de rustige snelweg van Luik naar Luxemburg hadden wij de gelegenheid de enorme trekkracht van de motoren te beproeven. In een forse klim waar de R590 netjes zo’n 60 km/u kon vasthouden, kwam de 770 S hem voorbij alsof er geen hoogteverschil te overwinnen was. Ongelofelijk. We hebben niet naar het brandstofverbruik gekeken; daarvoor was deze rit niet bedoeld.
Super ecocombi
Scania had twee schijnbaar vergelijkbare auto’s meegenomen naar de Ardennen voor een betere kennismaking. De nieuwe versnellingsbak in de R590 gooit hoge ogen net als veel van zijn rijtaakondersteunende systemen. Het enorme vermogen van de 770S is indrukwekkend, maar voor een Nederlandse vervoerder feitelijk nooit nodig. Maar: we vergeleken appels met peren en ontdekten dat ze allebei erg lekker zijn.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?