‘Laadinfrastructuur trucks vraagt om Europese regelgeving’
Hoewel steeds meer truckfabrikanten ook emissievrije vrachtwagens bouwen, ontbreekt de infrastructuur om die voertuigen op te laden, constateert de Ecta. Daarnaast bestaan grote verschillen tussen de duurzaamheidsplannen en -ambities van Europese landen onderling. Om het goedervervoer te verduurzamen en de klimaatdoelstellingen op tijd te halen, moeten lidstaten nu beginnen met de aanleg van laadpunten en waterstoftankstations.
Voldoende laadinfrastructuur
“Voor transportondernemers is de beschikbaarheid van voldoende laad- en tankinfrastructuur cruciaal”, aldus Rob Aarse, beleidsadviseur Duurzaamheid bij TLN. “Want wat heb je aan een emissievrije truck, als je die nergens kan opladen? Toch zijn de Europese richtlijnen voor de aanleg van die infrastructuur veel te vrijblijvend. Om transporteurs te garanderen dat zij in de toekomst hun elektrische of waterstof aangedreven vrachtwagen kunnen gebruiken, moet de Europese Commissie alle lidstaten bindende doelstellingen en quota voorschrijven.”
Elektrische laadstations
In haar position paper pleit de Ecta voor een wettelijk kader voor de uitrol van infrastructuur voor emissievrije vrachtwagens. Zo moeten er vanaf 2025 bij stedelijke knooppunten minimaal twee openbare laadstations voor elektrische vrachtwagens beschikbaar zijn. In 2030 moet deze laadinfrastructuur uit minstens tien laadstations bestaan. Voor de verduurzaming van het langeafstandsvrachtverkeer moet de Europese Commissie inzetten op het emissievrij maken van belangrijke goederencorridors. Om dat te realiseren wil de Ecta dat de EU erop toeziet dat landen vóór 2030 het elektriciteitsnet verzwaren en een basisinfrastructuur voor waterstoftankstations bouwen.
‘Vaart maken met elektrische laadpunten’
Ook autofabrikanten – verenigd in de European Automobile Manufacturers Association (Acea) – willen dat de Europese Unie vaart maakt met elektrische laadpunten voor vrachtwagens. Plannen voor de ontwikkeling en productie van CO2-neutrale trucks zijn er volgens de Acea genoeg, maar klanten zullen deze vrachtwagens nooit kopen als er onvoldoende mogelijkheden zijn om ze op te laden.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?