Toyota verhoogt aantal brandstofcelauto’s

‹ Terug naar overzicht

Toyota jaagt de waterstofketen aan door de productie van brandstofcellen enorm te vergroten. Volgens verwachting van Toyota groeit de vraag wereldwijd van circa 3.000 nu tot minimaal 30.000 auto’s per jaar vanaf 2020.

ToyotaBij de introductie van een nieuwe motorbrandstof ontstaat vrijwel altijd een kip-en-eivraag. Wie biedt de brandstof te koop aan als er nog nauwelijks vraag naar is, en wie gaat met een voertuig op een nieuwe brandstof rijden, die nog nauwelijks verkrijgbaar is?

Massaproductie

Toyota presenteert nu plannen voor twee nieuwe productiefaciliteiten in Japan. Behalve een geheel nieuw gebouw voor de massaproductie van brandstofcellen komt er een nieuwe productielijn in een bestaande fabriek om hogedruktanks voor waterstof te produceren.

Toyota in Japan

In Japan is het rijden op waterstof al heel gebruikelijk. Door de productie van de brandstofcellen zo te vergroten zoals nu wordt voorgesteld, zullen de productiekosten dalen en kan de brandstofcelltechnologie ook buiten Japen snel aan populariteit winnen. Dan zullen de brandstoffabrikanten het distributienetwerk voor waterstof snel moeten vergroten. Naast Toyota is ook Hyundai een aanjager van waterstoftechniek. Dit merk introduceerde onlangs een vrachtauto met een brandstofcel.