Het gebeurt niet vaak dat het complete platform van Scania wordt vernieuwd; de vorige keer was zo’n twintig jaar geleden. Van der Klugt: “Eind 2016 begonnen we het vernieuwingstraject van modellen die gericht waren op het lange afstandsvervoer. Vorig jaar hebben we daar voertuigen voor de bouwsector aan toegevoegd; de meerassers die toegerust zijn voor het rijden met zware ladingen op onverhard terrein. Met de voertuigen voor stadsdistributie completeren we de nu nieuwe lijn. Ook een hybride versie maakt deel uit van het programma. En een deel van onze voertuigen is niet alleen geschikt voor diesel, maar ook voor hernieuwbare biobrandstoffen. Zo kunnen transporteurs hun CO2 voetprint verkleinen.”

5% brandstofverlaging

Volgens de Scaniawoordvoerder bieden de nieuwe trucks transportondernemers meer marge. “De exploitatiekosten zijn aanzienlijk lager, waardoor er onder aan de streep meer overblijft. Dat zit ‘m in twee zaken. Het belangrijkste is het lage brandstofverbruik van de nieuwe trucks. In de transport is de diesel immers een grote kostenpost. Als je daar wat vanaf kunt halen, maak je meteen grote stappen in het verlagen van de operationele kosten voor de inzet van een truck. Uit meerdere testen, onder andere in het vakblad Transport & Logistiek, kwam dat we ons doel - een brandstofverlaging van 5% - meer dan gehaald hebben. Ondernemers kunnen daar hun voordeel mee doen.”
Het tweede aspect dat Van der Klugt aanhaalt, is dat de trucks steeds slimmer worden. “De truck communiceert met de thuisbasis van de klant en met de werkplaats van Scania. Dat maakt het voertuig veel efficiënter inzetbaar.”
Zo leest de werkplaats op afstand de boordcomputer uit en ziet wat er voor onderhoud nodig is en welke onderdelen besteld dienen te worden. “In plaats van dat een truck een dag in de werkplaats staat, kan de chauffeur hierdoor al vaak na een paar uur weer de weg op.”

Aantrekkelijke werkplek

Dat de transportwereld kampt met een tekort aan goede chauffeurs, is ook bij Scania bekend. “We horen steeds vaker dat onze klanten ook voor Scania kiezen om hun chauffeurs een aantrekkelijke werkplek te bieden. Voor veel chauffeurs betekent Scania passie en emotie. Maar ze zijn ook erg tevreden over de vormgeving van de werkplek. De zit achter het stuur is ergonomisch prettig, en de chauffeur heeft goed overzicht op het dashboard. Ook de manier waarop de truck en de motor reageren op het gaspedaal is aangenaam, net als het feit dat de trucks een goede trekkracht en toch laag brandstofverbruik hebben. Scania geeft chauffeurs een thuisgevoel.”

Scania in Nederland

Met 46.000 medewerkers wereldwijd is Scania een strategische partner voor klanten in honderd landen. In Zwolle staat Scania’s grootste assemblagefabriek ter wereld. In Nederland biedt de onderneming, inclusief deze assemblagefabriek en de dealerorganisatie, werk aan zo’n 3500 mensen.