De robuuste en krachtige kenmerken en het design achter de concept-Scania passen bij de lastigere omstandigheden in mijnen en op grote bouwplaatsen. Een nieuwe intelligente voormodule vervangt de traditionele cabine.

‘Scania AXL is belangrijke stap'

Voor de ontwikkeling van de AXL sloeg een groep van Scania-experts in verschillende domeinen de handen ineen. Tijdens de ontwikkeling van een concepttruck stond, zonder de cabine, het modulaire systeem van het bedrijf centraal.

“Met deze concepttruck nemen we een belangrijke stap naar de slimme transportsystemen van de toekomst, waar zelfrijdende voertuigen een natuurlijk onderdeel van uit zullen maken”, stelt Scania's president en ceo Henrik Henriksson. “We blijven concepten bouwen en ontwikkelen om te laten zien wat we kunnen doen met de technologie die vandaag beschikbaar is.”

Zelfrijdend voertuig wordt vaker overwogen

In tal van sectoren wordt gestreefd naar stroomlijning en verduurzaming van het transport; daarbij worden zelfrijdende voertuigen steeds vaker in overweging genomen. Mijnen en grote gesloten bouwplaatsen zijn voorbeelden van omgevingen die gunstig zijn voor zelfrijdende pilots, omdat het goed gecontroleerde locaties zijn. Dat geldt ook voor een haventerminal; Volvo’s autonoom rijdende en cabineloze Vera is aan de slag in het Zweedse Göteborg.
Scania AXL

Nieuw terrein

"We hebben al zelfrijdende vrachtwagens in klantoperaties. Tot nu toe was er genoeg ruimte voor een veiligheidsbestuurder die kan ingrijpen indien nodig. De Scania AXL heeft geen cabine en dat is een aanzienlijke verandering,” zegt Claes Erixon, head of Research and Development bij Scania. “De ontwikkeling in zelfrijdende voertuigen heeft de afgelopen jaren een hoge vlucht genomen. We hebben nog steeds niet alle antwoorden, maar via conceptvoertuigen zoals de Scania AXL begeven we ons op nieuw terrein en blijven we snel leren.”

Software belangrijker dan hardware

Voor autonome voertuigen is software op vele manieren belangrijker dan hardware. Een intelligente controleomgeving bestuurt en bewaakt de AXL. In mijnen, bijvoorbeeld, worden de autonome operaties gefaciliteerd door een logistiek systeem dat het voertuig vertelt hoe het moet presteren.

De verbrandingsmotor die het conceptvoertuig aandrijft, is een voorbeeld van hoe traditionele en nieuwe technologie samengaan. Hernieuwbare biobrandstof drijft het voordeliger aan.

Livedemo 

De eerste livedemo van Scania AXL vindt plaats op de Innovatiedag van Traton Group op 2 oktober in het democentrum van Scania in Södertälje. Ga voor meer informatie naar innovationday.traton.com