"/>

Onderzoek: 'Super EcoCombi is logisch vervolg op lzv'

‹ Terug naar overzicht

De Super EcoCombi met een lengte van 32 meter lijkt een logisch vervolg op de succesvolle inzet van de EcoCombi (lzv) van 25,25 meter in de afgelopen vijftien jaar. 

"De SEC kan een prima aanvulling op het Nederlandse transportnetwerk worden", zegt Peter Appel.

Dit blijkt uit een studie uitgevoerd door Buck Consultants International in samenwerking met CE Delft in opdracht van Topsector Logistiek. De studie is gehouden naar aanleiding van een tienjarig Super EcoCombi-proefproject dat dit jaar van start is gegaan.

‘Super EcoCombi vierde optie in modaliteit’ 

De Super EcoCombi (SEC) bestaat uit een trekker met twee reguliere trailers, die verbonden worden met een dolly (onderstel). Het gebruik van standaardmaterieel maakt het combineren van trailers makkelijk, evenals het laden op een schip of trein. Een van de conclusies uit het rapport is dat de SEC daarom kansen biedt om nieuwe logistieke concepten te ontwikkelen en trailers te combineren; niet alleen binnen een bedrijf of samenwerkingsverband maar juist ook daarbuiten.

“Het SEC-concept is opvallend laagdrempelig”, aldus Bram Ewals, ceo en eigenaar van Ewals Cargo Care. “Onze huidige trailervloot volstaat ervoor en er zijn verder weinig investeringen nodig om alsnog een veelvoud aan voordelen voor het milieu, de maatschappij in het algemeen en de logistieke branche in het bijzonder te verkrijgen. Daarnaast kan onze planning significant verbeterd worden door middel het multimodaal inzetten van de SEC op, onder andere, trajecten tussen spoor- en ferryhavens. Wij zien de SEC dan ook als een vierde optie in termen van modaliteit naast spoor-, ferry- en regulier wegtransport.”

Kosten- en CO2-besparingen

Een andere conclusie is dat de inzet van de SEC kansrijk is in zeven marktsegmenten, naar verwachting met zo’n 2.000 tot 6.000 SEC-ritten per dag in 2030, afhankelijk van de economische ontwikkeling. Het overgrote deel van deze ritten betreft goederen met een groot volume, onder meer in de sierteelt- en retaillogistiek. Dit betekent dat in deze ritten niet het maximale gewicht van 72 ton zal worden vervoerd. Binnen deze zeven sectoren en voor bepaalde ritten in logistieke ketens kunnen SEC’s worden ingezet, waarmee (op ritniveau) aanzienlijke kosten- en CO2-besparingen mogelijk zijn. Deze besparingen liggen in de orde van grootte van € 20 miljoen tot € 60 miljoen aan bedrijfseconomische kostenbesparingen en 50.000 tot 150.000 ton aan extra CO2-besparing in 2030.

Oplossing chauffeurstekort

Ook Peter Appel, eigenaar van Peter Appel Transport, is hierover enthousiast: “Met de SEC kunnen we ons transport duurzamer en efficiënter maken door besparing op brandstofverbruik en loonkosten. Zeker nu blijkt dat het gewicht van de lading een minder beperkende factor is dan eerst gedacht en dat de uitstoot van CO2 vergeleken met normale wagens fors minder is. Ook qua doorstroming biedt de SEC kansen, want er zijn minder voertuigen op de weg. De SEC kan een prima aanvulling op het Nederlandse transportnetwerk worden.”

Scania rijdt in Zweden al zes jaar met een Super EcoCombi.

Verder biedt de SEC kansen voor het oplossen van het chauffeurstekort en zorgt de combinatie voor minder bezetting op de wegen. Willem Bergsma van Getru vertelt hoe hij de inzet van de SEC ziet voor zijn bedrijf: “Wij zouden de Super EcoCombi graag inzetten voor het transport van bloemen en planten tussen Aalsmeer en Almeria in Zuid-Spanje. Dat traject van twee keer 4.500 kilometer, dus 9.000 kilometer in totaal, leggen we nu helemaal af met monotrailers. Als we de Super EcoCombi kunnen combineren met de elektrische nachttrein door Frankrijk, dan zouden we in totaal slechts 2.700 kilometer over de weg afleggen. Dit multimodale transport bespaart niet alleen veel fossiele brandstof en CO2, maar het betekent ook kortere ritten en minder nachtwerk voor onze chauffeurs.”

Inzet in het buitenland

De Nederlandse betrokkenen willen leren van de onderzoeksresultaten uit andere landen de SEC wordt ingezet. Internationaal is Finland Europees koploper wat betreft de inzet. Ook in Zweden – waar het Scania Transportlaboratorium sinds 2014 met een 32 meter-combinatie rijdt – wordt ingezet op de SEC en wordt momenteel een roadmap gevolgd voor de versnelde introductie. Spanje staat meer in de beginfase en onderzoekt via verschillende pilots de voor- en nadelen van de SEC. Er wordt vooral potentie gezien voor de Europese corridors, waarbij verschillende modaliteiten gekoppeld worden in een vervoerstraject.

Proefproject in Nederland

Vanuit de overheid, brancheorganisatie TLN en een groot aantal vervoerders wordt in Nederland een gedegen test uitgevoerd op het gebied van onder andere veiligheid van dit concept om te bezien of de SEC op de Nederlandse wegen toegelaten kan worden. Eind 2020 / begin 2021 wordt de eerste test op de openbare weg verwacht, ondersteund door het Catalyst Living Lab. Naast deze test wil Topsector Logistiek met de studie inzicht geven in de kansen van de Super EcoCombi: welke innovatieve mogelijkheden biedt deze nieuwe vrachtwagencombinatie op de lange termijn en in welke marktsegmenten is de inzet van de Super EcoCombi interessant?

Op donderdag 10 september 2020 wordt tijdens het Topsector Logistiek-congres aandacht besteed aan de Super EcoCombi.

Lees hier het complete rapport over de Super Ecocombi.