Deze proefrit is mogelijk vanwege de samenwerking met zusterbedrijf Breytner, dat in het kader van het project H2-Share deze wagen tijdelijk tot zijn beschikking had. Het doel is om ervaring in de praktijk op te doen zodat de technologie verder ontwikkeld kan worden.

Rijden op waterstof 

Voor Jan Wouter Vlot, directeur van Mondial R. Vlot & Zn. Verhuizingen, was het een eer om als eerste verhuisbedrijf in Nederland en Europa een verhuizing op waterstof uit te voeren. “In het kader van rentmeesterschap vinden wij het belangrijk om te zorgen voor een beter milieu. Rijden op waterstof is pure innovatie en het is dan ook noodzakelijk om de theorie in de praktijk te kunnen testen. Het maakt mij bijzonder trots dat wij aan zo’n innovatief demonstratieproject deel mochten nemen.”

Langere ritten

Hoewel rijden op waterstof ideaal is voor korte afstanden, volgen de projectpartners in het kader van langere ritten de ontwikkelingen op het gebied van waterstof. Dit biedt namelijk, ten opzichte van elektrisch rijden, het grote voordeel dat er langere afstanden afgelegd kunnen worden en dat tanken slechts 15 à 20 minuten kost. Dit zou betekenen dat er in de toekomst bijvoorbeeld internationale ritten mee gereden kunnen worden.

H2-Share

Maar voor het zover is, zal er de komende jaren nog veel moeten verbeteren aan de techniek, zoals het verminderen van het geluid van de waterstofunit en het integreren van deze unit in het chassis. 

Om de technologie verder te ontwikkelen is het belangrijk om tussentijds ervaring op te doen in de praktijk. Daarom is vanuit de Europese Unie subsidie beschikbaar gesteld voor het H2-Share-project, dat als doel heeft proefritten in diverse Europese landen mogelijk te maken. In het kader daarvan heeft VDL een speciale truck ontwikkeld die volledig op waterstof rijdt. Omdat er momenteel nog weinig tankstations zijn, bouwde het Duitse waterstofbedrijf Wystrach een mobiel waterstoftankstation voor dit project, dat tijdelijk bij Vlot Logistics in Schelluinen stond.

Drie maanden in Nederland

In Nederland mocht Breytner de waterstofwagen drie maanden demonstreren. De truck werd in deze periode, naast de eenmalige verhuizing, met name ingezet voor de first mile bij distributie van meubilair.

Lees ook: European Clean Trucking Alliance gaat voor emissievrije vrachtwagens