“Onze lng-vrachtwagens zijn al duurzamer dan trucks die rijden op diesel”, aldus Arjan de Jong, manager vervoer CB. "Met bio-lng zetten we de volgende stap.” De brandstof is een lokaal geproduceerde brandstof die gewonnen wordt uit biogas van afvalstromen, zoals organisch huishoudelijk afval, slib, mest of landbouwafval. Dit biogas wordt opgewaardeerd en vloeibaar gemaakt tot bio-lng, bestaande uit bijna 100 procent methaan. Door brandstof te produceren uit afval draagt het bij aan een circulaire economie.

Studie naar bio-lng

“De komende achttien maanden nemen we deel aan een Europese studie waarbij praktijkgegevens van de inzet van deze trucks verzameld en geanalyseerd worden”, vertelt De Jong. "We krijgen hiervoor subsidie, waardoor bio-lng net zo duur is als lng.” Tijdens de studie rijdt CB met verschillende blends (verschillende verhoudingen bio- en fossiele lng). Afhankelijk van de blend is tot 99,8 procent CO2-reductie te realiseren. 

Duurzaamheidsambities CB

CB is ambitieus als het gaat om duurzaam vervoer en heeft daarin ook al flinke stappen gezet. Het doel voor 2020 is 40 procent minder CO2- en 80 procent minder fijnstofuitstoot. De Jong: “Naast bio-lng verduurzamen we onder andere door slimme bundeling van goederenstromen samen met partners, zodat we samen minder kilometers maken. We zetten daarnaast in op elektrisch vervoer, milieuvriendelijkere brandstoffen zoals cng, Euro 6-motoren en het coachen van chauffeurs in duurzaam rijden.”