De nieuwe MAN trucks zijn nog steeds duidelijk herkenbaar als een echte MAN en er is zelfs geen aanleiding om te denken dat de ontwerpers zich sterk hebben laten inspireren door de vormgevers van de andere merken. Toch is ongeveer ieder onderdeel van een nieuwe MAN anders dan van de huidige generatie. Een van de grote veranderingen bij de nieuwe generatie is de aandacht voor de chauffeur. Die kreeg een werkplek waar het prima uit te houden is. Daarmee speelt MAN in op het tekort aan chauffeurs: wie de nieuwe TGX-cabine beklimt, ziet zichzelf wel een meerdaagse rit met deze auto maken.

Aandacht voor de ondernemer

Maar aandacht voor de chauffeur betekent niet dat MAN de ondernemer vergeet. De nieuwe generatie trucks moet goed zijn voor meer dan 10 procent brandstofbesparing en een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot en een nog betere uptime van het voertuig. De nieuwe full led-verlichting (grootlicht, gedimd licht, richtingaanwijzer, mistlicht, achterlicht, positielicht en dagrijverlichting) draagt bij aan de kostenverlaging. De led-lampen hebben een levensduur van 15 jaar of 1,5 miljoen kilometer. Bovendien kent led een lager stroomverbruik en biedt led een betere verlichting van de weg met dim- en grootlicht, vooral in de randgebieden. Wel zo veilig, met name tijdens langere nachtritten.

 

MAN spiegelkasten

Bij de presentatie van de nieuwe generatie MANs is er alle aanleiding aandacht te besteden aan de behuizing van de achteruitkijkspiegels. MAN heeft deze (eindelijk) verkleind om het gezichtsveld te vergroten, vooral rond de A-stijl, zónder het zichtveld naar achteren te beperken. Daarnaast zijn de spiegels iets naar achteren verplaatst. Nu kan de bestuurder tussen A-stijl en spiegel dóórkijken en wordt de blinde hoek sterk verkleind. Ook het gezichtsveld naar voren is vergroot, onder andere door een verlaging van het dashboard. Het indirecte zicht is eveneens verbeterd door een andere vorm van de spiegelglazen. Tot slot heeft het nieuwe ontwerp van de spiegelbehuizing de aerodynamica ook nog eens verder verbeterd.

Achter het stuur

De klim naar de bestuurdersstoel is comfortabeler gemaakt door de afstand tussen de treden wat te verkleinen. Chauffeurs worden steeds ouder, daar houdt MAN ook goed rekening mee. Bij de klim valt ook op hoe ver het portier kan openzwaaien, bijna haaks. Het stuurwiel laat zich in alle standen verstellen en ook knikken. Soms hoeft de chauffeur zelf de cabine niet te beklimmen als hij alleen maar wat schakelaars hoeft te bedienen. In het portier aan de bestuurderskant zijn vier functieknoppen aangebracht waarmee diverse functies kunnen worden bediend, zoals bediening van waarschuwingslichten, deurramen/dakluik, motor, sluiten bijrijdersdeur en werklampen. De functies zijn vrij programmeerbaar; de chauffeur kan dus voor andere opties kiezen.

Digitale systemen

In de nieuwe truckgeneratie introduceert MAN SmartSelect. Daarmee  bedient de chauffeur alle benodigde functies waarbij zijn hand op een polssteun rust. Twee draairingen en een drukknop laten de chauffeur blindelings door menu’s scrollen en keuzes maken. Met het systeem worden alle onderdelen van het infotainment bediend. De informatie wordt op grote digitale displays getoond. Naast deze schermen valt de schakelaar van de elektronische parkeerrem op. Weg is de grote hevel van de vloer, waardoor de chauffeur meer vrije vloerruimte beschikbaar heeft. De vertrouwde draaischakelaar voor de versnelling heeft plaats gemaakt voor een stengel onder het stuurwiel. Ondanks dat heel veel voor MAN volkomen nieuw is, komt de nieuwe inrichting heel vertrouwd over. De andere bedieningselementen zitten op logische plaatsen en laten zich blindelings vinden. Uit alles blijkt dat MAN heel duidelijk de ervaringen en wensen van chauffeurs in zijn ontwerp heeft meegenomen. Binnenkort kan de redactie ervaren of ook de ondernemer voordeel heeft van het nieuwe ontwerp met een laag brandstofverbruik.