MAN stuurt elektrische e-trucks de weg op

‹ Terug naar overzicht

In Oostenrijk zijn deze week de eerste negen volledig elektrische MAN e-trucks de weg op gegaan. Daarmee heeft MAN het startsein gegeven voor een omvangrijke praktijktest met de elektrisch aangedreven e-trucks.

MAN e-truckMet e-trucks biedt MAN een nieuwe, duurzame oplossing voor vrachtvervoer en logistiek in drukke steden De nieuwe elektrische testvoertuigen omvatten vier 26-tons 6×2-4 chassis met geconditioneerde opbouw met elektrische transportkoeling, drie 6×2-4 chassis voor wissellaadbakken, één 6×2-4 met opbouw voor drankdistributie en een 4×2-distributietrekker. Het zijn voertuigen die het meest binnen de distributiesector in stedelijke gebieden worden ingezet.

MAN eMobility Road Map

De praktijktests met de MAN e-trucks – in samenwerking met de bedrijven van de Raad voor Duurzame Logistiek in Oostenrijk – maken deel uit van de veelomvattende eMobility Road Map van MAN. De tests die nu in Oostenrijk van start gaan, vormen de basis voor toekomstige elektrische truckprojecten en de massaproductie hiervan.

TGM als basis voor MAN’s e-truck

De chassis van de e-trucks van MAN zijn gebaseerd op die van de MAN TGM. De elektromotor die centraal in het frame is geplaatst, levert 264 kW en maximaal 3.100 Nm koppel aan de aangedreven wielen zonder dat de chauffeur hoeft te schakelen. De lithium-ionbatterijen bevinden zich onder de cabine, tussen de langsliggers en aan de zijkant van het frame. In de 26-tonschassisversie zijn in totaal twaalf batterijpakketten geïnstalleerd die zorgen voor een actieradius van maximaal 200 km. Bij de 4×2-trekker kunnen door de korte wielbasis maximaal acht batterijpakketten worden gemonteerd waarmee het bereik kan oplopen tot 130 km.