Linde introduceert heftruck met waterstofaandrijving

‹ Terug naar overzicht

De heftruck Linde Roadster is nu ook verkrijgbaar met waterstofaandrijving. Hiermee is volgens fabrikant MotracLinde nu 80 procent van alle Linde-modellen te bestellen met waterstofaandrijving.

“Omdat de Roadster vooral binnen optimaal gebruikmaakt van zijn kwaliteiten, leek de combinatie met waterstoftechnologie ons ideaal”, aldus Markus Weinberger, international product manager Energy Solutions bij Linde Material Handling. Het energiesysteem produceert tijdens het gebruik immers geen uitstoot. De energie wordt gewonnen uit de chemische reactie tussen zuurstof en waterstof. De stroom die zo geproduceerd wordt, komt terecht in een lithium-ionbatterij, die op zijn beurt weer de rij- en hefmotor voedt. De batterij dient tegelijkertijd ook als tussentijdse opslag voor teruggewonnen remenergie en als ‘vermogensreserve’ bij piekbelastingen. De restproducten van dit proces zijn alleen warmte en puur water. Het water wordt weggepompt wanneer er waterstof wordt bijgevuld.

Tanken

En juist het tanken het sterkste punt van waterstoftechnologie, aldus Weinberger. “Een complete tankbeurt duurt namelijk maar drie minuten. Dat zorgt voor een maximale beschikbaarheid, met name bij intensieve inzet in meerdere shifts.” Hier zorgt het energiesysteem bovendien voor een continu werkvermogen. Omdat batterijwissels dankzij het eenvoudige, snelle en schone tankproces overbodig zijn geworden, is de waterstof-Roadster ook geschikt voor gebruik in sectoren waarin hygiëne cruciaal is, zoals de farmaceutische en de levensmiddelenindustrie.

Zuinigheid

Uiteraard speelt ook de factor zuinigheid een doorslaggevende rol. Weinberger: “Onze onderzoeken en praktijktests laten zien dat waterstofsystemen economisch rendabel zijn bij een vloot met ongeveer twintig voertuigen of meer. Wanneer een bedrijf al een eigen waterstofinfrastructuur heeft, omdat er al waterstof nodig is voor de productie, dan wordt het concept financieel nog aantrekkelijker.” Daar komen ook milieuvoordelen bij, zoals de levensduur van een waterstofaandrijving, die met circa 10.000 bedrijfsuren bijzonder lang is. En dit systeem leidt tot besparingen in de   CO2-uitstoot wanneer de geproduceerde waterstof afkomstig is uit hernieuwbare bronnen, zoals biogas of elektrolyse via zonne- en/of windenergie.