trucks voor distributievervoer. Tijdens Transport Compleet Hardenberg eerder dit jaar toonde de fabrikant een voorbeeld uit de X6-serie."/>

Ginaf biedt breed programma

‹ Terug naar overzicht

Ginaf biedt tegenwoordig een breed programma: van multiasserbouwvoertuigen tot elektrisch aangedreven trucks voor distributievervoer. Tijdens Transport Compleet Hardenberg eerder dit jaar toonde de fabrikant een voorbeeld uit de X6-serie.

De Ginaf X6-serie is gebaseerd op het chassis van een DAF CF, naar keuze een drie- of een vierasser. In grote lijnen onderscheiden de Ginaf’s zich van DAF door toepassing van een hydropneumatisch veersysteem (HPVS) en een elektronisch voertuig stuursysteem (EVS). Beide systemen zijn uitgevonden door en verder ontwikkeld bij Ginaf. Daarnaast kan de fabrikant zijn voertuigen voorzien van een hydraulische aandrijving op de vooras. 

Op basis van een drieasser bouwt het bedrijf uit Veenendaal dan een 6×4 of een 6×6. Bij deze laatste is de vooras een hydraulisch aangedreven HydroAxle. De achterassen worden als widespread opgebouwd, zodat het laadvermogen met een paar ton toeneemt. Met een vierassige DAF als uitgangspunt bouwt Ginaf een 8×4 en een 8×6. Ook deze vierassers geeft de vrachtwagenfabrikant een groter wettelijke draagvermogen met wide-spread achterassen en 10-tonsvoorassen. Een variant op deze vierassers in tandemopstelling is een voertuig met vier assen in tridem-opstelling. In deze configuratie levert de producent zelfs een 8×8, waarvan drie assen bovendien gestuurd zijn. Alleen de derde as heeft een vaste opstelling. 

Ginaf levert ook vijfassers

Indien gewenst plaatst het merk uit Veenendaal een vijfde as bij. Nu DAF zelf zijn bouwvoertuigenprogramma heeft uitgebreid, kan het Eindhovense merk ook een vijfasser leveren. Die komt echter niet rechtstreeks uit de DAF-fabriek, maar wordt bij Estepe gebouwd. 

De Ginaf-vijfasser is er ook in diverse varianten: 10×4, 10×6 en 10×8. Opnieuw is in een aantal gevallen de voorste as een HydroAxle. Ginaf benadrukt dat het hier gaat om een systeem dat wordt aangedreven door een motor-PTO. Deze levert eerder zijn vermogen aan de as dan een versnellingsbak-PTO. Dat kan handig zijn als een voertuig zich dreigt vast te rijden.

Elektrische voertuigen

Een heel andere tak bij Ginaf is de bouw van elektrische voertuigen. Het merk heeft hier al jaren ervaring mee, en was zelfs een uitgesproken pionier op dit gebied met de gezamenlijke ontwikkeling en de bouw van de eerste Hytruck – een elektrisch voertuig dat zijn brandstof krijgt uit waterstof. De elektrische trucks die Ginaf nu bouwt, zijn traditioneel voorzien van accu’s, maar nog altijd vooruitstrevend. Een order waarmee Ginaf veel bekendheid verwierf, was de levering van een aantal eCity-trucks voor Heineken. 

Uitstootloze huisvuilvoertuigen

Naast dit type distributievoertuigen in de range van 12-18 ton, op basis van een DAF LF of Mercedes-Benz Atego, bouwt Ginaf ook een zwaardere variant op basis van een DAF CF of een Mercedes-Benz Actros. Deze serie, de eCity Heavy Duty, reikt van 16 tot 50 ton. Verder levert Ginaf uitstootloze huisvuilvoertuigen en veegwagens. Ten slotte bouwt het merk ook graag maatwerkoplossingen.