Fuso eCanterVoor Mercedes-Benz is de vakbeurs Ecomobiel (9 tot en met 11 oktober, Brabanthallen ’s-Hertogenbosch) een logische locatie om de Fuso eCanter te presenteren. Deze vakbeurs biedt namelijk ieder jaar praktische oplossingen om economischer en duurzamer om te gaan met mobiliteitsvraagstukken.

ECanter-demochassis

Op de Ecomobiel staat een eCanter-demochassis en zijn er twee productexperts aanwezig die bezoekers alles kunnen vertellen over het 100 procent elektrische vervoer. In mei van dit jaar werden de eerste klantenauto’s feestelijk in gebruik genomen tijdens een evenement in Amsterdam. Vijf distributeurs hebben twaalf eCanters uit een beperkte voorserie toegepast in de praktijk waardoor stedelijke distributie volledig elektrisch plaatsvindt met behoud van een groot laadvermogen.

Met ruim 3,5 ton laadvermogen kan de eCanter aanzienlijk meer vervoeren dan elektrische bestelwagens. De inzet tot nu toe is bijzonder betrouwbaar gebleken en kende geen technische problemen. Ook de actieradius blijkt in de praktijk toereikend.

100 procent elektrische eCanter

De Fuso eCanter is de eerste lichte vrachtwagen die lokaal emissievrij rijdt en geen geluidsoverlast veroorzaakt. De eCanter is ontwikkeld door Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation (MFTBC) en wordt voor de Europese markt geproduceerd in Tramagal Portugal.

De Fuso eCanter heeft een wielbasis van 3.400 mm die ervoor zorgt dat het voertuig dankzij de kleine draaicirkel goed uit de voeten kan in binnenstedelijk gebied. Met een GVW van 7,5 ton heeft de Fuso eCanter, afhankelijk van de opbouw en inzet, een laadvermogen tussen de 3,5 en 4 ton. De elektrische aandrijflijn van het voertuig bevat zes hoogspanningslithium-ionbatterijen met 420 V en 82 kWh (13,8 kWh per stuk). De eCanter is daarmee niet alleen milieuvriendelijk maar ook economisch in gebruik. Volgens verschillende tests kan de Fuso eCanter zorgen voor een besparing op de brandstofkosten van ongeveer € 1.000 per 10.000 km in vergelijking met een dieselmotortruck.

Krachtige elektromotor

De elektrische aandrijving wordt mogelijk gemaakt door de krachtige permanente elektromotor met een vermogen van 129 kW en een koppel van 390 Nm. Dit vermogen wordt overgedragen naar de achteras. Daarmee versnelt de 7,5-tonner bijna als een personenwagen en is het koppel al beschikbaar vanaf stilstand.

De maximumsnelheid van de eCanter is beperkt tot 80 km/u, zoals bij alle voertuigen in deze gewichtscategorie. De ongeveer 600 kg zware accu's maken een bereik van 100 km mogelijk en overtreffen daarmee in veel gevallen de dagelijkse afstand in het lichte distributieverkeer. Het kost ongeveer negen uur om de accu’s te laden met 7,4 kW, terwijl de tijd tot anderhalf uur gereduceerd wordt bij gebruik van een snellaadsysteem (50 kW).