Deze transmissie staat garant voor een laag brandstofverbruik, optimale duurzaamheid en een maximum trekvermogen tot 2.800 kilo. 

Ford Transit HDT

De nieuwe transmissie wordt al enige tijd gemonteerd in de robuuste Ford F-150 pick-up en sportieve Ford Mustang. Daarnaast heeft de bak langdurige prestatie- en slijtagetests ondergaan om zijn duurzaamheid tijdens intensief gebruik te garanderen. De automaat is ontworpen om de brandstofkosten te minimaliseren en maakt gebruik van tien versnellingen om de motor efficiënter te laten werken. De tientrapsautomaat is beschikbaar op de achterwielaandreven varianten van de Transit met de nieuwe, 170 pk sterke 2.0-liter EcoBlue HDT-dieselmotor (Heavy Duty Truck). De voorwielaangedreven versies van de Transit blijven onveranderd leverbaar met een zestrapsautomaat.

Ontworpen voor efficiëntie en duurzaamheid

Bij de ontwikkeling van deze transmissie is gebruik gemaakt van computersimulaties die de voordelen van meer versnellingen afwegen tegen de energie die verloren gaat bij vaker schakelen. Een tientrapsautomaat die een hoger koppel en vermogen mogelijk maakt én de juiste versnelling op het juiste moment kiest, bleek de ideale keuze. Tijdens de ontwikkeling zijn ook twintig verschillende technologieën gepatenteerd, waaronder Casting-Integrated Direct Action Solenoid (Cidas). Deze verhoogt de nauwkeurigheid van de koppelingsdruk en verkort de slagtijd voor snellere, soepelere schakelovergangen, wat resulteert in een hoger koppel. Dit betekent dat bestuurders minder gas hoeven geven voor hetzelfde resultaat. De transmissievloeistof met een lage viscositeit vermindert de interne wrijving, verlaagt het brandstofverbruik en vermindert de slijtage van componenten, waardoor vloeistofverversingen overbodig zijn. 

Auto Start-Stop-systeem

Verder is de tientrapsautomaat speciaal gekalibreerd voor de Transit om verfijnde rijeigenschappen en een soepele, progressieve acceleratie te garanderen, ook bij zware belasting. Er zijn ook aanpassingen gedaan voor een optimale samenwerking met het Auto Start-Stop-systeem voor een nog lager brandstofverbruik. 

Uitvoeringsvarianten

De Ford Transit met tientrapsautomaat is leverbaar als chassis-cabine, gesloten bestelwagen en minibus, met enkel- of dubbellucht op de achteras en een GVW variërend van 3.500 tot 4.600 kilo. Het maximum toelaatbare treingewicht van 6.100 kilo is ideaal voor gebruikers die zwaar materieel moeten vervoeren. Met de tientrapsautomaat mag de Transit tot 2.800 kilo trekken.