Binnen het Faymonville-concern is Cometto de specialist die onder meer SPMT (Self Propelled Modular Transporter) ontwikkelt en bouwt. Faymonville zou op een beurs beslist aandacht hebben besteed aan een recente opdracht van een vervoerder die de opdracht kreeg een enorme industriële refractiekolom te verplaatsen. De lading woog ongeveer 300 ton en de afmetingen waren net zo indrukwekkend met een lengte van 70 meter en een diameter van bijna 5 meter. De lengte van de lading en de moeilijke omstandigheden op de route – haakse bochten hellingen tot 12 procent en wegen met forse verkantingen tot 5 procent maakten het tot een zeer lastige opdracht. De vervoerder gebruikte hiervoor twee trailers en twee gelijktijdig bewegende zelfrijdende modulaire transporters type Cometto MSPE EVO2 met bijbehorende Power Packs Units. Namens Cometto is Faymonville bijzonder trots dat deze uitdagende klus naar volle tevredenheid is afgerond.

MAX Trailer, ook van Faymonville

Als onderdeel van het Faymonville-concern heeft het relatief jonge MAX Trailer een stevige positie in de markt verworven. Het bedrijf blijft zijn programma flink uitbreiden op gebieden waar Faymonville zelf niet actief is. De jongste programma-uitbreiding is de mogelijkheid van met pendelassen voor de MAX510-dieplader. 

Moeilijke omstandigheden

Max Trailer koos voor deze robuuste astechnologie om het gebruik in moeilijke weg- en terreinomstandigheden beter mogelijk te maken. Een totale slag van 600 millimeter zorgt voor maximale ondersteuning door de afzonderlijke assen. De assen vangen oneffenheden op en houden het voertuig in evenwicht. De pendelassen bieden een laadvermogen van 12 ton per aslijn. Bij het nemen van bochten en bochtige toegangen tot bouwterreinen zorgt de stuurhoek van 60º voor een grote wendbaarheid. 

Lees verder onder foto.

De verbeterde (eenvoudige) bediening wordt volgens de trailerfabrikant duidelijk gewaardeerd door chauffeurs. De versie met pendelassen voegt nu een extra component toe aan het veelzijdige productassortiment van MAX Trailer; naast deze uitvoering is ook een versie met doorgaande assen leverbaar. De modulaire opzet overtuigt de klanten, aangezien er meer dan ooit vraag is naar gebruikersgerichte en praktische oplossingen. Maximale kwaliteit qua fabricageproces en materiaalkeuze moeten bij de trailerfabrikant een perfecte prijs / prestatieverhouding garanderen.

Diepladerprogramma

De modulaire opbouw van MAX Trailer-voertuigen betekent dat meer gebruik kan worden gemaakt van bestaande onderdelen. Dat verlaagt de productiekosten daarvan, en er hoeven minder verschillende onderdelen op voorraad te worden gehouden bij dealers. De rest van het diepladerprogramma van MAX Trailer bestaat uit de MAX100, een twee- tot zesassige semidieplader ook leverbaar in een uitschuifbare uitvoering (enkel of dubbel uitschuivend); de MAX200: drie- tot vierassige plateauoplegger, eveneens leverbaar in een telescopisch uitschuifbare versie; de MAX300: aanhanger met twee of drie centrale assen en opritten; de MAX410: plateauwagen met drie tot vijf assen speciaal voor het transport van kraandelen en gewichten; de MAX510: diepladeroplegger met twee assen, afneembare zwanenhals en uitschuifbaar bed; de MAX600: schamelaanhanger met drie of vier assen voor de bouw en openbare werken.

Nederland

Bij de toekomstplannen van MAX Trailer hoort ook de uitbreiding van  het internationale verkoopnetwerk, dat momenteel al zo'n 45 partners telt. In Nederland verzorgt Hertoghs uit Roosendaal de import en ondersteuning van het merk.