"/>

Een rondje door Nederland met een Scania hybride

‹ Terug naar overzicht

Scania introduceerde zijn eerste generatie hybridevoertuigen in 2016. Inmiddels is de techniek daarvan flink vernieuwd. Met zo’n tweede generatie hybride G320 reed de redactie van Transport & Logistiek een rondje door Nederland. 

De rit was niet bedoeld als verbruiksmeting, maar met veel aandacht voor zaken als rijgedrag en bedieningsgemak. De truck kan 10 kilometer volledig elektrisch rijden; daarnaast ondersteunt de elektromotor de diesel bij het accelereren, zodat de hoofdmotor minder diesel verbruikt en dus minder CO2 uitstoot. 

Scania hybride geschikt voor hvo

De vijfcilinder 9 liter-diesel van de Scania hybride is geschikt om op hvo-brandstof te rijden. Vrachtwagens die op hvo rijden, stoten tot 90 procent minder CO2 uit dan een reguliere diesel. 

Hybride vraag aandacht

Wie het maximale rendement wil hebben van de hybrideondersteuning, moet daar ook wel echt aandacht aan besteden. Met alles wat hij weet van het nieuwe rijden én inzicht in de mogelijkheden om de accu’s te laden zonder dat dit diesel kost. Een verslag van onze rit staat binnenkort in Transport & Logistiek.