De MAN-truck wordt ingezet op de locatie Ulm Dornstadt. Hij gaat autonoom rijden in het DB Intermodal Services containerdepot en de Duss-terminal. Tijdens de praktijktests is er altijd een ‘safety driver’ van MAN aan boord. De digitale infrastructuur en alle benodigde interfaces worden binnenkort ter plaatse ingericht.

Projectpartners Anita

Naast MAN zijn Deutsche Bahn, Götting en de Hochschule Fresenius universiteit voor toegepaste wetenschappen de partners in het project Anita. Het wordt gefinancierd met circa € 5,5 miljoen van het programma ‘Nieuwe voertuigen en systeemtechnologieën’ van het Duitse ministerie van Economische Zaken en Energie, en heeft een looptijd van 39 maanden.

Gecombineerd transport

Gecombineerd vervoer – de combinatie van weg-, spoor- en watertransport – is een van de snelst groeiende markten in het vrachtvervoer. Het project Anita wordt dan ook gezien als een belangrijke bouwsteen in het automatiseren van het volledige transportproces met als doel zowel trucks als chauffeurs flexibeler in te zetten.
anita MAN

Gecombineerd transport is de sleutel tot succesvol emissievrij vervoer. Containers moeten sneller worden verplaatst, en flexibeler. De zelfrijdende truck in de terminal is een eerste, belangrijke stap richting 'Terminal 4.0', het ultieme doel van project Anita.

Waardevolle ervaring

MAN Truck & Bus ontwikkelt het voertuig voor het project. “Samen met onze partners doen we hiermee waardevolle ervaring op met autonome voertuigen voor containermanagement op een terminal”, verklaart Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur voor onderzoek en ontwikkeling bij de fabrikant. "Na ons reeds succesvolle platooningproject met DB Schenker en de Fresenius universiteit, is Anita de volgende belangrijke stap op weg naar geautomatiseerd rijden in hub-to-hubtoepassingen.”