Meerlaags dekzeil met geïntegreerde geleidbaarheid levert ‘veiligste trailers ooit’ op
Ladingdiefstallen nemen systematisch toe. Uit een rapport van BSI Supply Chain Services and Solutions blijkt dat 86 procent van alle ladingdiefstallen in Europa betrekking heeft op goederen die uit vrachtwagens worden gestolen. Dergelijke diefstallen hebben niet alleen gevolgen voor de leveringen aan klanten, maar hebben ook nadelige gevolgen voor eigenaren van wagenparken – van beschadigde trailers en vrachtwagens tot stilstand en hogere verzekeringskosten.
Deuren trailers op afstand bediend
In lijn met de missie van Roland ’to improve how the world moves cargo’, hebben bovengenoemde bedrijven gezamenlijk een slimme en innovatieve 360°-trailersecurityoplossing ontwikkeld voor koelopleggers, plywood kastenwagens, containers en schuifzeilopleggers. ZF stuurt de technologie aan via de geavanceerde fleetmanagementoplossing van het merk Transics: TX-Trailerguard. Deze oplossing kan worden gecombineerd met een andere technologie van ZF die veiligheid biedt: het Wabco OptiLock ELB-Lock. Dit draadloze elektrische deurvergrendelingssysteem dat op afstand de trailerdeuren controleert en bedient, is voorzien van diverse realtime sensoren en alarmen.
Grootste uitdaging in transportsector
Sean Spelman, bestuurslid en hoofd van Product & Technologie Cargo Control Company, zegt: “Door onze schuifzeiltechnologie te combineren met de productkennis van industrieel textielbedrijf Sioen, de digitale oplossingen van ZF en de 24/7 ondersteuning door Securitas, zijn we in staat om een adequate oplossing voor trailerbeveiliging te leveren. Meer nog: het pakt een van de grootste uitdagingen in de transportsector aan.” Frederik Vroman, sales- en businessdevelopmentmanager bij Sioen, vult aan: “Ik ben verheugd dat we samen met onze partners deze innovatieve oplossing ontwikkelen om wagenpark eigenaren te helpen de veiligheid van hun lading te verhogen.”
Getest door transportbedrijven
Het Intrudor Detection-systeem is een volledig operationele oplossing die getest is door een aantal transportbedrijven, waaronder H. Essers en Wallenborn.
H. Essers investeert naar eigen zeggen al jaren fors in high security-oplossingen, met op dit moment meer dan 1.000 speciale beveiligingseenheden. Christopher van den Daele, businessunitmanager bij H. Essers, licht toe: “Op het vlak van beveiliging zijn er eigenlijk drie zaken om rekening mee te houden. Ten eerste is er de selectie van de hardware. We moeten ervoor zorgen dat we de juiste hardware hebben om een probleem te detecteren op het moment dat het zich voordoet. Ten tweede is er de software. Zodra je begint te detecteren naar die problemen in de vloot, bijvoorbeeld de posities, deursensoren en meer, moeten we in staat zijn om die gegevens in een gebruiksvriendelijk formaat aan de eindgebruiker te presenteren. Ten derde moeten we de probleem detectieprocessen aanpakken en bepalen hoe we het probleem zelf moeten aanpakken. Daartoe bieden we klanten een control tower die de lading 24/7 bewaakt en waar nodig toegang tot een Europees interventienetwerk voor incidentbestrijding.”
Ook Wallenborn, gespecialiseerd in het aanbieden van intermodale transportoplossingen en geïntegreerde supplychainlogistiek, streeft naar toegankelijke, volledig beveiligde oplossingen voor hun trucks en trailers. “Samen met onze partner ZF proberen we de criminaliteit altijd een stap voor te blijven”, vertelt Donald Schaap, operationsmanager bij Wallenborn. “Het gaat niet alleen om de hardware. Software, training en eventuele interventies maken ook deel uit van het geheel.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?