De belangrijkste reden is de wens om de digitale vrachtbrief in te voeren. “Deze investering is een investering in de toekomst”, zegt Simon Loos-cfo Martin Knol. "Die staat in het teken van verdere digitalisering van het transport.”

Simon Loos zet pilots op

Met Heineken en het Jumbo-distributiecentrum in Woerden heeft Simon Loos een eerste pilot opgezet. Een tweede pilot met FrieslandCampina is in voorbereiding, terwijl ook meerdere andere foodretailers al concrete interesse hebben getoond in de digitale vrachtbrief. De FleetXPS-tablet met de Truck4U-boordcomputer speelt in al die pilots een cruciale rol. “Wij hebben bewust gekozen voor de uitneembare boordcomputer van Trimble”, legt Knol uit. “Ook een digitale vrachtbrief moet immers door de ontvanger worden afgetekend. We hadden misschien kunnen kiezen voor een vaste boordcomputer in combinatie met een app op een smartphone, maar dat is beheerstechnisch geen aantrekkelijke oplossing. Bovendien is de ‘ruggedized’ tablet van Trimble een stuk robuuster dan een smartphone.”

Papieren rompslomp

Nu nog gaan nagenoeg alle ritten van de 650 Simon Loos-vrachtwagens gepaard met veel papieren rompslomp. Voor elke rit dient een CMR te worden geprint, die bij aflevering moet worden afgetekend. Al die documenten moeten weer terug naar kantoor om handmatig te worden verwerkt. De opmerkingen en aanvullingen die op papier zijn genoteerd, worden door zowel Simon Loos als de ontvanger ingevoerd in hun eigen systeem. “We hebben het geprobeerd met documentscanners in de cabine, maar dat is zeker niet de ideale oplossing”, zegt Knol. “En ook het achteraf digitaliseren van de vrachtbrieven en gegevens, wat we voor een aantal grote klanten doen met onze eigen software, is slechts een tussenoplossing.”

Geen aparte app nodig

Wat de transporteur aanspreekt, is de integratie van de digitale vrachtbrief in het vragenpad van de boordcomputer. Chauffeurs hoeven geen aparte app te openen, maar kunnen een levering digitaal afhandelen door simpelweg de instructies op hun boordcomputer op te volgen. Eventuele opmerkingen of aanvullingen kunnen ze direct digitaal ingeven. Vervolgens is de digitale vrachtbrief inclusief de opmerkingen direct beschikbaar voor de kantoormedewerkers van Simon Loos én die van de opdrachtgever. “De eerste ervaringen uit de pilot zijn positief”, stelt Knol dan ook.