"/>

Red je Pakketje wil binnen twee jaar CO2-vrij netwerk

‹ Terug naar overzicht

Pakketbezorger Red je Pakketje groeide in drie jaar uit tot een organisatie met 485 medewerkers. Het bedrijf groeit door en wil binnen twee jaar een 100 procent CO2-vrij landelijk dekkend netwerk hebben. 

Samen met twee compagnons richtte Sam Rohn Red je Pakketje op. Het bedrijf bevindt zich in een markt met grote marktleiders zoals PostNL en DHL, maar weet zich door zijn kwaliteit te onderscheiden en zich te vestigen in de groeiende pakketmarkt. Red je Pakketje is het grootste same day delivery-netwerk van Nederland en heeft ruim 150 webshops als klanten. “In 2020 groeien we in lijn met voorgaande jaren en werken we naar een enorme uitbreiding in Nederland en wellicht zelfs daarbuiten”, aldus Rohn. “Vanaf dag één dachten we na over de impact van onze groei op het bedrijf, de processen en het team. Vaak was de conclusie: focus. We hebben daarom heel erg lang uitbreiding van onze diensten uitgesteld.” 

Red je Pakketje: doen wat je goed kunt

Al snel werd Red je Pakketje gevraagd om ook in België te rijden en om speciale diensten als zware of grote bestellingen te leveren. Deze vragen toetsten de oprichters steeds aan dezelfde beslissingscriteria. “Wij kozen ervoor om alleen te doen wat we goed konden en als we dit konden standaardiseren”, zegt Rohn. “Pas als iets daaraan voldeed, voerden we het uit en begonnen we het te verkopen.” 

Consument voorop

Red je Pakketje zet altijd de consument op de eerste plaats en positioneert zich vooral als kwaliteitsdienst. “Wij zijn altijd bereikbaar voor de consumenten en webshops en weten precies waar de chauffeur zich bevindt”, stelt Rohn. “Doordat de klant zijn wensen voor de aflevering precies kan aangeven – veelal in de avond – en we beschikken over een goed track-and-tracesysteem, is onze eerste bezorgpoging in 95 procent succesvol.”

Het managementteam van Red je pakketje bestaat uit (van links naar rechts) Tijs van Driel, Renno Welberg, Sam Rohn en Kay Rohn. Niet op de foto: Kristy Kim Dijkstra-Niks.

Ook geeft de pakketbezorgdienst in een tijdvak van een uur de tijd van aflevering aan – een service die wordt gewaardeerd. Rohn: “We hebben nu meer dan 23.500 recensies van consumenten ontvangen, waarin we gemiddeld een 9.2 uit 10 scoren.” Red je pakketje is net niet in de top 10 terechtgekomen van de Top 250 Groeibedrijven 2020, die is opgesteld door het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE).

Maatregelen coronavirus

Ondanks, of juist door het uitbreken van het coronavirus blijven de bestellingen bij de webshops binnenkomen. Het bedrijf heeft protocollen met maatregelen doorgevoerd om geen levens in gevaar te brengen. “Zo zijn wij gestopt met het vragen van handtekeningen op de mobiel bij de bezorging aan de deur. Via onze software zien wij toch wel waar de pakketten zijn afgeleverd.” 

CO2-vrij en bedrijfscultuur

Na het snel opschalen is het voor Red je Pakketje van belang deze groei vast te houden. Het bedrijf behoudt hiervoor zijn focus op kwaliteit en het uitbreiden van zijn standaarddiensten met nieuwe opties en gebieden. Dankzij een snelle groei in het aantal medewerkers kan de groei nu gestandaardiseerd en kwalitatief goed uitgevoerd worden. Verder zet het bedrijf in op een 100 procent CO2-vrij landelijk dekkend netwerk binnen twee jaar. “Dat gaan wij realiseren met elektrische bestelbusjes en vrachtfietsen”, vertelt Rohn. “Hoewel de omschakeling naar elektrisch vervoer een grote investering met zich meebrengt, zijn van een elektrische bestelauto de onderhouds- en brandstofkosten lager dan die van een dieselauto.” 

Met de snelle groei is de cultuur binnen Red je Pakketje een belangrijk aandachtspunt. Zo reizen de mt-leden wekelijks af naar een van de zeven locaties in het land om lokaal iedere nieuwe medewerker te spreken, aldus Rohn. “Wij besteden veel tijd en aandacht aan coaching van teams en individuen. Een sterke cultuur is en blijft cruciaal.”