Picnic vergroot capaciteit in verband met coronavirus

‹ Terug naar overzicht

Onlinesupermarkt Picnic neemt een aantal extra maatregelen om de capaciteit te vergroten. Door de coronacrisis explodeerde de vraag naar aan huis bezorgde boodschappen, waardoor de groei in een stroomversnelling komt.

Picnic gaat sneller dan gepland een nieuw distributiecentrum openen in Apeldoorn. Daarnaast nam het bedrijf afgelopen week honderden mensen aan om in de vijf distributiecentra meer orders te kunnen verwerken. Ook breidt het bedrijf de ochtendleveringen uit, waardoor per dag meer boodschappen bezorgd kunnen worden. Als laatste neemt Picnic stappen om de vulgraad van de kratjes te verbeteren.

Picnic: duizenden extra orders

De opening van Apeldoornse dc wordt vervroegd vanwege de snelle groei van het aantal nieuwe huishoudens dat zich vanwege de coronacrisis via de app heeft aangemeld. “Op zo kort mogelijke termijn kunnen we hierdoor beter aan de vraag voorzien en bij nog meer klanten de boodschappen gratis aan huis bezorgen tegen de laagste prijs”, zegt medeoprichter Michiel Muller. “We zijn straks in staat om dagelijks duizenden extra orders in het Apeldoornse dc te verzamelen en daardoor ruimte te scheppen bij andere dc’s.”

Het nieuwe dc is met 20.000 m2 de grootste van de zes dc’s van Picnic. De locatie zou eerst eind dit jaar opengaan, maar dit wordt nu naar voren gehaald. Door de uitbreiding worden zo’n 450 mensen aan een baan geholpen.

Ochtendleveringen

Om dagelijks bij nog meer huishoudens de boodschappen te kunnen bezorgen breidt Picnic het aantal steden waar ook ’s ochtends bezorgd wordt versneld uit. Momenteel is ochtendbezorging al mogelijk in Leiden, Gouda en Zoetermeer, vanaf deze week kan dit op woensdag, vrijdag en zondag ook in Den Haag. De komende weken komen hier meer steden bij. De capaciteit kan hierdoor in deze steden met ongeveer een derde toenemen. Ook hiervoor zal Picnic nieuwe mensen aannemen.

“Ochtendlevering vergt nogal wat logistieke aanpassingen”, aldus Muller. “Leveranciers moeten volgens aan ander schema leveren, de bestellingen moeten op een ander moment in het distributiecentrum worden verzameld en er zijn meer runners nodig, die op andere tijden moeten bezorgen. Maar we doen hiermee het maximale om bij nog meer klanten de boodschappen aan huis te kunnen bezorgen.”

Efficiëntere bezorging

Om efficiënter te kunnen bezorgen verhoogt Picnic de vulgraad van de kratjes. Uit een data-analyse bleek dat bij bestellingen tot € 25 heel vaak een tweede krat in het bezorgwagentje nodig is, waar bijna niets inzit. Dit kan worden opgelost door het minimale orderbedrag te wijzigen van € 25 naar € 35. Daarmee is de tweede krat van dit type bestellingen wél goed gevuld en is het probleem van de slechte vulgraad voor 80 procent opgelost.

Horecapersoneel naar Picnic

Picnic werkt momenteel met ruim driehonderd medewerkers van Mise en Place, een uitzendbureau voor horecapersoneel dat vrijwel al het werk weg zag vallen. De nieuwe medewerkers gaan aan de slag in de vijf bestaande dc’s. Komende weken verwacht Picnic nog enkele honderden medewerkers aan te nemen.

Lees hier meer over de gevolgen van de coronacrisis voor de sector transport & logistiek.