"/>

Pakketpiek: '22 procent meer dan tijdens feestdagen 2019'

‹ Terug naar overzicht

Van Black Friday tot Kerstmis: webwinkels kunnen zich opmaken voor de drukste feestmaanden ooit en daarmee de grootste pakketpiek ooit, aldus verzendplatform Sendcloud. Hoe Black Friday er dit jaar uitziet is onduidelijk, maar zeker is dat de feestdagenperiode zich meer dan ooit online zal afspelen. 

Sendcloud voorspelt dat het aantal pakketten met zeker 22 procent groeit ten opzichte van 2019. Het verzendplatform doet deze voorspelling op basis van historische data en trends dit jaar.

Grootste pakketpiek ooit 

De maatregelen tegen het coronavirus leidden in april al tot een explosie van onlineorders. In Nederland resulteerde dit in weken met +175 procent meer pakketten dan gebruikelijk. Hoewel deze groei is afgezwakt, ligt het aantal pakketten nog altijd 22 procent boven verwachting. Dit zogenoemde ‘corona-effect’ resulteert waarschijnlijk in de grootste piek ooit.

Hoogtepunt rond Cyber Monday en Sinterklaas

Weliswaar ligt het aantal orders dit jaar aanzienlijk hoger, de wekelijkse groei van het aantal pakketten toont een vergelijkbaar patroon als in 2019. Hoewel de traditionele feestdagen pas in december plaatsvinden, neemt het pakketvolume al vanaf november gestaag toe. De drukste week vindt plaats in de week van Cyber Monday en Sinterklaas, met gemiddeld 83 procent meer pakketten vergeleken met een gemiddelde week. Daarna neemt het pakketvolume licht af, waarna het in aanloop naar Kerst weer een vlucht neemt. In de week van Kerstmis moet rekening worden gehouden met zo’n 58 procent meer pakketten dan gebruikelijk.

Lees verder onder de foto.

Klanten goed informeren

“De periode rond de feestdagen is altijd druk voor webwinkels, maar dit jaar verwachten we de grootste piek ooit”, zegt Rob van den Heuvel, ceo en cofounder van Sendcloud. “Doordat een gezellig dagje shoppen er momenteel helaas niet in zit, zullen consumenten hun sint- en kerstcadeaus meer dan ooit online bestellen. Om de drukte op te vangen adviseren we onlineretailers met meerdere vervoerders samen te werken. Op die manier kunnen ze eenvoudig uitwijken naar een alternatieve bezorgdienst, wanneer een pakketnetwerk volloopt. Daarnaast is het van belang klanten via track and trace goed te informeren over de verwachte levertijd. Wanneer klanten weten wat ze kunnen verwachten, is de kans groter dat een pakket tijdens de eerste levering wordt aangenomen en voorkomen we onnodige drukte bij pakketpunten.”

Lees ook: Nederlanders zijn het minst gierig bij verzendkosten