tijdens de intelligente lockdown en dat leidde tot grote drukte bij pakketbezorgers. 73,2 procent van de Nederlandse e-shoppers zegt vertraging te hebben ondervonden bij pakketbezorging, toch heeft de meerderheid daar begrip voor. Dat blijkt uit onderzoek van Sendcloud onder 8.000 e-shoppers, waaronder 1.000 Nederlanders."/>

Pakketbezorging: Nederlander het minst geduldig in crisistijd

‹ Terug naar overzicht

Nederlanders bestelden massaal online tijdens de intelligente lockdown en dat leidde tot grote drukte bij pakketbezorgers. 73,2 procent van de Nederlandse e-shoppers zegt vertraging te hebben ondervonden bij pakketbezorging, toch heeft de meerderheid daar begrip voor. Dat blijkt uit onderzoek van Sendcloud onder 8.000 e-shoppers, waaronder 1.000 Nederlanders.

In tijden van crisis zijn Nederlanders bereid maximaal 5,4 dagen op hun levering te wachten – dat komt neer op 35 procent extra levertijd vergeleken met normaal. Hoewel Nederlanders het in crisistijd geen probleem vinden langer te wachten op een pakket, is de Nederlandse consument van alle onderzochte Europese landen wel het minst geduldig. Gemiddeld wachten Europeanen 6,4 dagen op hun bestelling, Fransen willen zelfs 7,4 dagen wachten.

Pakketbezorging: flexibiliteit essentieel 

Opvallend is dat Nederlanders in crisistijd flexibele bezorging (36,8 procent) verkiezen boven goedkope verzendkosten (22,0 procent) of snelle levering (23,1 procent). Dat betekent dat consumenten zelf kunnen kiezen waar en wanneer hun pakketje geleverd wordt. Hoewel Nederlanders internationaal bekend staan als gierig, zijn het juist Fransen die goedkope verzending (37,3 procent) noemen als voornaamste reden om te kiezen voor een bezorgdienst. In Oostenrijk (35,8 procent) en Duitsland (32,0 procent) is een positieve bezorgervaring in het verleden juist de belangrijkste drijfveer om een bezorgdienst te selecteren.

Geduld bij inspraak

“Het kan voor onlineretailers enorm lastig zijn in crisistijd of tijdens piekperiodes aan de verwachtingen van consumenten te voldoen”, aldus Rob van den Heuvel, ceo en cofounder bij Sendcloud. “In Nederland blijkt dat consumenten best wat geduld kunnen opbrengen, zolang ze maar zelf inspraak hebben in waar en wanneer hun bestelling geleverd wordt. Dat betekent dat webwinkels consumenten al vroeg in het bestelproces inzicht moeten geven in de bezorgopties en consumenten hierin ook keuzevrijheid moeten bieden. Alleen op die manier kunnen zij consumenten ook in crisistijd optimaal bedienen en aan zich binden.”

Over Sendcloud

Sendcloud is naar eigen zeggen een van de snelst groeiende techbedrijven van Europa. De scale-up is inmiddels actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Spanje en Italië. Het alles-in-eenverzendplatform optimaliseert het verzendproces van onlineretailers. Dankzij de integraties met meer dan dertig e-commerceplatformen en een API kan iedere shop het verzend- en retourproces automatiseren en pakketten wereldwijd versturen met meer dan vijftig internationale vervoerders.