Softwarebedrijf Sendcloud, logistiek platform voor e-commercebedrijven, zag afgelopen week een piek van 175 procent in het aantal verzonden pakketten bij alle grote vervoerders."/>

Onlineverkopen breken alle records

‹ Terug naar overzicht

De groei in onlineverkopen door het coronavirus, en daarmee pakketverzendingen, leidt tot flinke uitdagingen. Softwarebedrijf Sendcloud, logistiek platform voor e-commercebedrijven, zag afgelopen week een piek van 175 procent in het aantal verzonden pakketten bij alle grote vervoerders.

Onlineverkopen

Consumenten bestellen massaal online sinds de coronamaatregelingen van de overheid. Het aantal bestellingen online zorgt voor een ongekende voorjaarspiek en overstijgt zelfs Black Friday van 2019, normaal de drukste dag van het jaar.

Drukker dan Black Friday
 met onlineverkopen

14 april was de drukste dag van het jaar met 175 procent meer bestellingen dan op de dinsdag voor de corona maatregelen. Ook omliggende landen doen het goed. Het aantal zendingen in Duitsland steeg met meer dan 70 procent. E-commerce in België groeit explosief, het aantal verzonden pakketten steeg de afgelopen week met 142 procent. “Als we de week voor de corona maatregelingen vergelijken met de daarop volgende weken, zien we nu een stijging van meer dan 90 procent”, aldus Rob van den Heuvel, ceo en co-founder van Sendcloud.

Campagne van Thuiswinkel.org

Sinds de persconferentie van de minister-president zijn consumenten massaal online gaan bestellen, ziet ook Thuiswinkel.org. “Veel webwinkels zien een enorme stijging in het aantal bestellingen. Zij doen er alles aan om pakketjes zo goed en veilig mogelijk bij de consument te krijgen. De STER-tv-campagne die we zijn gestart, roept mensen op om waardering te hebben voor iedereen die zich in de keten inzet. Webwinkels, distributiecentra en vervoerders werken goed samen, maar het kan voorkomen dat pakketjes iets later bezorgd worden dan normaal, waarvoor we veel begrip van mensen ontvangen”, aldus Wijnand Jongen, directeur bij Thuiswinkel.org.

Race tegen de klok

Veel winkels die ook als afhaalpunten fungeren zijn noodgedwongen gesloten waardoor bezorgers meer ritten moeten afleggen. Daarbij komt dat het aantal online bestellingen blijft stijgen. Vervoerders werken met man en macht om het aantal pakketten te verwerken en pakketten zo snel mogelijk te bezorgen, maar 24-uurslevering is moeilijker te garanderen. Sendcloud roept webshops op om consumenten bewust te maken van de situatie. Thuiswinkel startte eerder al een campagne. Er is begrip nodig voor bezorgers die er alles aan doen om pakketten veilig en snel te bezorgen. Ook wordt geadviseerd aan webshops om de retourtermijn te verlengen om eventuele vertragingen op te kunnen vangen.

Over Sendcloud


Sendcloud is een van de snelst groeiende techbedrijven van Europa met een omzetgroei van 5463 procent. De scale-up is inmiddels actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Spanje en Italië. Het alles-in-één-verzendplatform optimaliseert het verzendproces van online retailers. Dankzij de integraties met meer dan dertig e-commerce-platformen en een API kan iedere shop het verzend- en retourproces automatiseren en pakketten wereldwijd versturen met meer dan vijftig internationale vervoerders.