Arjan Nap Super EcoCombi vrachtwagen. Het eenmansbedrijf uit Ede groeide gestaag en telt inmiddels 35 medewerkers en 29 vrachtwagens. Anno 2020 is de leiding in handen van zoon Arjan en wil het transportbedrijf de Super EcoCombi gaan uitproberen, wanneer de eerste tests zijn doorlopen.

Kleine zusje van de Super EcoCombi

Zoals gezegd, stapte Nap Transport in 2004 in het lzv-project met zijn 25,5 meter lange EcoCombi’s, het minder lange ‘zusje’ van de Super EcoCombi. Directeur Arjan Nap blikt terug: “Dat was een aanzienlijke investering, maar we zagen kansen. En de lzv bleek zeer succesvol voor ons: we konden het klantenbestand uitbreiden, de efficiëntie verhogen en de EcoCombi gebruiken waarvoor hij bedoeld was: dikke ladingstromen opvangen.” Een goed voorbeeld is de corridor Rotterdam-Arnhem. “Op dat traject vervoeren we voor verschillende verladers lading die alleen over de weg kan. Die lading plannen we gecombineerd op de EcoCombi in om het maximale gewicht van 60 ton te kunnen respecteren. Dat vergt enige planning, maar op die manier kunnen we efficiënt een dikke ladingstroom vervoeren.”

Lees verder onder de foto.
EcoCombi

Als de huidige pilot met de Super EcoCombi in de derde testfase belandt, wil Nap Transport hem testen op de corridor Rotterdam-Arnhem. Door ook bij de Super EcoCombi vroeg in te stappen, hoopt Nap te profiteren van nieuwe ontwikkelingen en eventueel invloed te hebben op besluitvorming. Bijvoorbeeld hoe het voertuig wordt samengesteld, of welke corridors ermeeworden gereden.

Milieuwinst

Daarnaast gelooft Nap simpelweg in de 32 meter lange vrachtwagens. “Kijk naar de milieuwinst. De Super EcoCombi is in onze sector de enige oplossing om op korte termijn CO2 te besparen. Daarnaast winnen we ten opzichte van de EcoCombi 20 voet aan mogelijkheden. En de plannen liggen er nu om naar 72 ton totaalgewicht te gaan, een vooruitgang van 12 ton. We zien kortom goede kansen: behalve winst voor het klimaat – want minder CO2 – en de verkeersveiligheid – want minder ritten – voorzien we meer rendement – want meer lading – voor zowel de verlader als de vervoerder.”

Nederland distributieland

En dat hogere rendement kan ons land goed gebruiken, meent Nap, die de kosten voor de transportsector flink zag stijgen. “Om de kosten te kunnen beheersen en Nederland distributieland te houden, heb je zulke oplossingen nodig. En als je wilt dat er iets verandert, moet je zelf ook wat doen.” Ook internationaal ziet Nap Transport kansen. “We hebben nu 29 wagens, waarvan er vier op een besloten terrein rijden; van de overige 25 rijdt een deel ook door Europa. Kun je de Super EcoCombi enkel inzetten in Nederland, dan kunnen we al veel winnen. Maar als Europa eenmaal aansluit en er in Duitsland en Frankrijk ook Super EcoCombi’s mogen rijden, dan kunnen we richting Scandinavië en via België en Frankrijk richting het zuiden. Dan zullen efficiëntere dikke ladingstromen op de corridors een grote vlucht nemen.”