In 2019 startte Leen Bakker een pilot met het thuisbezorgen van volumeorders zoals banken, boxsprings, laminaat en tuinmeubelen. Met succes. De test resulteerde in een hogere klanttevredenheid. Daarop besloot de retailer om een groot deel van alle tweemansleveringen in eigen beheer te gaan uitvoeren. Daardoor krijgt het bedrijf meer controle over het bezorgproces, waardoor een kwalitatief betere levering kan plaatsvinden die aansluit bij de verwachtingen van klanten.

Leen Bakker wil professioneel bezorgen

Leen Bakker wil de klant ontzorgen door snelle, betrouwbare leveringen op de door de klant zelf gekozen tijdvakken. De discounter heeft de nieuwe service dan ook omgedoopt tot ‘Last Smile’. Een belangrijke rol hierin is weggelegd voor de bezorgers. Daarom worden zij, voordat ze de weg opgaan, intern opgeleid. De nadruk van deze training ligt op productkennis en klantcontact. Inmiddels heeft de retailer ruim vijftig professionele bezorgers in dienst.

Groeiplannen

De eigen bezorgservice is onderdeel van de groeiplannen van het bedrijf. “De verwachting is dat de onlineomzet en -volumes de komende jaren verder zullen toenemen”, aldus de retailer. “Daar stemmen we ons servicelevel op af, zodat onze klanten kunnen blijven genieten van een zorgeloze levering van hun bestelling.”

Beste uit de test

Voor de nieuwe bezorgservice heeft Leen Bakker de vloot uitgebreid met zestien Volkswagens Crafter. Met ergonomische stoelen, Apple CarPlay, koelkast en airco zijn de wagens voorzien van een hedendaagse cabine-uitrusting. De dashcam en achteruitrijcamera maken de Crafter daarnaast ook een veilige werkplek voor de chauffeurs. De auto kwam het beste uit de test na een tender van vijf merken.