IoT-sensor optimaliseert inzet van container

‹ Terug naar overzicht

Van Happen Containers heeft in samenwerking met Wecycle een groot gedeelte van zijn opslag- en afvalcontainers voorzien van slimme sensoren. Deze sensoren geven de precieze locatie van iedere container door via het Internet of Things (IoT). Hierdoor kunnen beide bedrijven de containers efficiënter inzetten, de service aan klanten verbeteren, het factureringsproces optimaliseren en fraude met containers voorkomen.

Familiebedrijf Van Happen Containers werd in 1937 opgericht en kent een rijke historie. Hoofdactiviteit is de verhuur van containers voor bedrijfsafval en de inzameling en verwerking ervan. Daarnaast verhuurt het bedrijf onder meer mobiele kantoorunits, opslagcontainers en schaftwagens en en voert het speciale transporten uit, voor onder andere Wecycle. Wecycle is de organisatie die in Nederland de regie voert over de inzameling en recycling van afgedankte elektrische en elektronische apparaten. Van Happen is al jaren een transportpartner van Wecycle.  

Realtime zicht op container

Financieel directeur Sjef van Eck vertelt dat Van Happen momenteel een sterke groei doormaakt. “We zijn de laatste vijf jaar in omzet verdubbeld en beschikken inmiddels over zo’n vierhonderd werknemers en ongeveer tweehonderd vrachtauto’s. De snelle groei is natuurlijk positief maar stelt wel extra eisen aan onze logistieke operatie. Die proberen we via slimme oplossingen steeds verder te innoveren, want we willen excelleren in het beheer van onze assets en het verwerken van de afvalstromen van onze klanten.” Samen met Wecycle werd gekeken naar de mogelijkheden voor realtime inzicht in de locatie van individuele containers. 

Innovatieve oplossing

Sjef van Eck Van Happen container

Sjef van Eck: “We willen containers zo efficiënt mogelijk inzetten.”

Gezocht werd naar een technologische partner die de infrastructuur voor deze innovatie kon leveren. Hierbij kwam KPN naar voren door de uitrol van het LoRa-netwerk voor Internet of Things (IoT). Zij leverden de sensoren, die realtime inzicht kunnen geven in de exacte locatie van containers. Tot voor kort was dit inzicht er niet. Van Eck: “Containers worden opgehaald bij de klant, afgeleverd bij een verwerker, blijven daar soms enige tijd staan en gaan vervolgens weer naar een ander bedrijf. Ze worden voortdurend verplaatst, soms zelfs meerdere keren per dag. De precieze locatie van iedere container was echter pas bekend na verwerking van de gegevens uit de boordcomputers van de vrachtwagens. Dat is niet optimaal want je wilt direct inzicht in de precieze locatie van iedere container hebben, zodat je ze zo efficiënt mogelijk kunt inzetten.” 

Met ruim 11.000 afzetcontainers bij verschillende klanten door heel Nederland, is optimaal inzicht in de locatie van de containers nodig om kostenefficiënt te kunnen werken. Daarnaast kan op deze manier de CO2-uitstoot flink worden verlaagd, doordat vrachtwagens efficiënter ingezet kunnen worden. 

Stevig omhulsel

Het proefproject dat begin 2019 is gestart zal in de loop van 2020 verder worden uitgerold.  “Momenteel zijn 1.600 van onze afvalcontainers uitgerust met IoT-sensoren die de locatie doorzenden en ook alle andere containers krijgen zo’n sensor”, zegt van Eck. Het uitrusten van de containers met deze IoT-sensoren was overigens een flinke uitdaging. Vooral de bepaling van de juiste plek om de sensor aan te brengen was een puzzel. Ze moeten namelijk onder alle weersomstandigheden kunnen werken en tegen een stootje kunnen. Bovendien mag het signaal niet gestoord worden door de stalen zijkanten van de containers. “Ze zitten daarom in een stevig omhulsel”, aldus Van Eck. De sensoren registreren verplaatsingen van de containers en geven vervolgens de nieuwe locatie door aan een BI-applicatie door middel van een API.

Lees verder onder de foto.

Ook Mark Tilstra, operationeel directeur bij Wecycle, is erg te spreken over de mogelijkheden. “Goed inzicht in de locatie van inzamelmiddelen is essentieel om effectief sturing te geven aan een landelijk inzamelnetwerk. Tot nu was het soms lastig te bepalen welke containers precies onderweg waren en welke container zich waar bevond. De IoT-sensoren geven de mogelijkheid dit probleem weg te nemen. Daarnaast bieden de sensoren mogelijkheden voor de toekomst. Zo kan bijvoorbeeld de sensor op termijn automatisch doorgeven wanneer een container geopend wordt of wanneer een bepaalde vulgraad bereikt wordt zodat hij automatisch opgehaald kan worden.” 

Slimmer werken

Deze nieuwe informatie levert diverse voordelen op. Van Happen kan tegenwoordig voorkomen dat containers voor langere tijd ergens ongebruikt blijven staan en ze daardoor efficiënter inzetten. Dit betekent dat er in totaal minder containers nodig zijn voor het uitvoeren van hetzelfde aantal activiteiten. Tegelijkertijd verbetert ook de service aan de klanten. “We informeren hen als een container een lange periode op dezelfde plaats blijft staan”, vertelt Van Eck. “Misschien heeft het betreffende bedrijf dan te veel afvalcontainers gehuurd of kan het toe met een kleiner exemplaar. Zo’n klant bespaart dan op de huur, terwijl wij deze container elders kunnen inzetten.” 

Van Eck verwacht de investeringen in de IoT-sensoren binnen enkele jaren terug te verdienen. “Dit jaar gaan we verder met het uitrusten van onze containervloot met IoT-sensoren. Tegelijkertijd blijven we zoeken naar andere innovatieve oplossingen die ons bedrijf en onze partners toegevoegde waarde opleveren.”

IoT-verbinding LoRa

LoRa is de Long Range, Low Power IoT-verbinding van KPN, een van de drie netwerken die het telecombedrijf speciaal opzette voor IoT. LoRa is een netwerk voor de uitwisseling van kleine hoeveelheden informatie tussen objecten en systemen. Eén LoRa-module kan plusminus vijf jaar lang data zenden op slechts twee batterijen. Dit gegeven in combinatie met de lage complexiteit van losse LoRa-modules maakt het systeem bijzonder kostenefficiënt. Het is onder andere bijzonder geschikt voor locatiebepalingen van grote hoeveelheden assets, zoals de afvalcontainers van Van Happen Containers. De nauwkeurigheid van positiebepalingen via het LoRa-netwerk is 50 tot 150 meter.