Duurzame bezorging staat laag op eisenlijstje consument

‹ Terug naar overzicht

Duurzaam shoppen – en daarmee duurzame bezorging – staat bij Nederlandse consumenten laag op de agenda. Nog niet de helft (44 procent) van de Nederlanders is bezorgd over de gevolgen van onlineshoppen op het milieu. Dat blijkt uit onderzoek van Sendcloud onder 8.529 Europese consumenten, waaronder 1.005 Nederlanders.

Het techbedrijf hield het onderzoek in het kader van Duurzame Dinsdag (1 september). Daaruit blijkt onder meer dat vier op de tien (38 procent) Nederlandse consumenten milieu-impact noemt als belangrijk onderdeel van bezorging. Slechts 12 procent is bereid extra te betalen voor een CO2-neutrale bezorgmethode. Echter, 6 procent verkiest een bepaalde bezorgdienst boven een andere als deze groene bezorging aanbiedt.

Duurzame bezorging: verpakkingsmateriaal

Nederlanders zijn weliswaar niet bereid te betalen voor groene bezorging, wel vinden ze dat webwinkels hun ecologische voetafdruk kunnen beperken. Ruim tweederde van de consumenten (64 procent) meent namelijk dat webwinkels te veel verpakkingsmateriaal gebruiken voor het inpakken van bestellingen. Nog eens 62 procent is van mening dat al het verpakkingsmateriaal volledig recyclebaar moet zijn.

Europabreed meer milieubewustzijn

Het milieubewustzijn van Nederlandse consumenten blijft achter bij het Europese gemiddelde. Europa-breed vindt 54 procent van de consumenten onlineshoppen een probleem voor het klimaat. Onze oosterburen zijn het meest milieubewust: in Duitsland is twee op de drie consumenten (63 procent) van mening dat onlineshoppen schadelijk is voor het milieu. Zo’n 16 procent van de Duitsers is bereid om extra te betalen voor CO2-neutrale verzending.

Van meerwaarde overtuigen

“Duurzaamheid is een actueel thema; toch laat ons onderzoek zien dat dit nog lang niet bij alle consumenten op de agenda staat. Tegelijkertijd zien we wel dat het aantal groene bezorgopties groeit. Zo komen er nieuwe spelers als Budbee en Homerr op de markt, maar werkt ook DPD aan CO2-compensatie,” aldus Rob van den Heuvel, ceo en cofounder bij Sendcloud. “Willen we consumenten zover krijgen te betalen voor groene levering, dan moeten we hen eerst overtuigen van de meerwaarde hiervan. Dat begint bij meer aandacht voor de verschillende groene bezorgopties die er zijn. Hoe vaker duurzame levering wordt aangeboden, hoe groter de kans dat consumenten dit uiteindelijk zullen omarmen.”