Het winnen van de JongTLN Award was heel leuk, blikt Marieke Snoek terug. “Het was ook spannend. Ik wilde graag winnen, maar er waren geduchte tegenstanders. Het was voor het hele Cycloon-team een groot compliment om te winnen.” Zelf denkt ze dat doorslaggevend is geweest dat Cycloon een jong, innovatief bedrijf is, dat mogelijkheden biedt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “We zijn geen standaardbedrijf, we doen bijna alles op de fiets.”

Snoek werd in 2008 fietskoerier bij Cycloon, in plaats van psychomotorisch therapeut, waarvoor ze had gestudeerd. Bijna acht jaar geleden, op 1 januari 2013 werd zij directeur en mede-eigenaar. “In vijf jaar ging Snoek van fietszadel naar directeursstoel”, zegt de jury in het juryrapport. De jury is vol lof over de kwaliteiten van Snoek en de groei die Cycloon heeft doorgemaakt: “Snoek laat zien dat sociale, duurzame waarden en ondernemen samen kunnen gaan. Zij heeft Cycloon opgebouwd van dertig medewerkers en drie vestigingen naar ruim negenhonderd medewerkers en 31 vestigingen.”

Cycloon: vestigingen in meerdere plaatsen

Wat in 1999 begon als een lokaal fietskoeriersbedrijf in Groningen, groeide door de jaren heen uit tot een bedrijf met vestigingen in meerdere dorpen en steden. Inmiddels telt het bedrijf negen fietskoeriervestigingen met 270 fietskoeriers door heel het land. Tussen deze ‘hubs’, de verzamelplaatsen aan de rand van de steden, vindt het vervoer plaats met groengasauto’s. Snoek is bovendien initiatiefnemer van Fietskoeriers.nl: een onderdeel van Cycloon, waarvoor via negentien partnerbedrijven nog eens zo’n vierhonderd fietskoeriers fietsen. Inmiddels worden via dit platform in ruim dertig steden schone pakketjes voor webshops bezorgd, waarmee het een landelijk dekkende pakketdienst is.

In 2012 nam Cycloon na een pilot de afdeling Business Post van de Sociale Werkvoorziening in Zwolle over. Daarna volgden sociale postbedrijven in andere steden. De teller staat momenteel op 22. Binnen deze postvestigingen werken zo’n 650 collega’s, waarvan het grootste deel een afstand tot de arbeidsmarkt had. Hiervoor behaalde het bedrijf de hoogste certificering van PSO-Nederland. Medewerkers met een arbeidsafstand krijgen binnen Cycloon begeleiding om zichzelf zowel op het werk als persoonlijk maximaal te kunnen ontwikkelen. Snoek: “We kijken naar wat iemand wél kan. En dat hoeft echt niet in één keer goed te gaan. Fouten maken mag, daar leer je van.” Op het hoofdkantoor in Zwolle werken daarnaast nog zo’n tachtig medewerkers in ondersteunende staffuncties.

Pakketdienst

Zowel de fietskoeriers als de postmedewerkers bezorgen op de fiets. Het grootste verschil zit 'm vooral in wát ze vervoeren. Past het door de brievenbus? Dan is het een poststuk. Alle overige pakketten en spoedklussen zoals medicatie of aangetekende brieven gaan mee in de bakfiets. De fietskoeriers – veelal jonge, sportieve studenten die dit als bijbaan doen – zijn nou eenmaal sneller en flexibeler. In de dorpen en steden met zowel een fietskoeriers- als postvestiging wordt onderling samengewerkt. “De fietskoeriers halen aan het eind van de middag ook post op bij bedrijven. Die wordt vervolgens weer door de medewerkers op de postvestiging verwerkt”, legt Snoek uit. “Ondanks het verschil in werkzaamheden en type medewerkers, zijn wij samen Cycloon: dé groene en sociale bezorgexpert van Nederland.”

Groeiverwachting

Cycloon groeit hard, aldus de gedreven ondernemer. “Onze omzet groeit dit jaar met zo’n 10 procent. We hebben afgelopen maand weer dertig nieuwe fietskoeriers aangenomen en groeien aan het eind van dit jaar door naar 1.000 medewerkers in totaal. Ondanks de krimpende postmarkt weten toch steeds meer klanten Cycloon te vinden voor hun duurzame postbezorging. Iedere maand komen er veel nieuwe klanten bij. Nu postbezorger Sandd is weggevallen, is de keus: PostNL of Cycloon. Wij leveren minstens zo goede kwaliteit.”

Cycloon heeft de wind mee met de komst van zero emissie-logistiek in de steden. Ook e-commerce zit in de lift. Serieuze fietskoerierbedrijven kunnen zich aansluiten. Met vrachtfietsen wordt alles vervoerd wat maar op de fiets vervoerd kan worden. Dat kunnen volgens Snoek pakketten van webshops zijn, zoals boeken, spijkerbroeken en tv’s. Maar ook interne post voor bedrijven, medische producten en spoeddocumenten kunnen tot de vracht behoren. “Voor grotere vrachtvervoerders zijn wij overigens ook interessant. De ‘last mile’ per fiets biedt voor hen zowel financiële als duurzaamheidsvoordelen. Bij onze hubs aan de rand van de stad kunnen zij de losse colli’s aanleveren die wij vervolgens per fiets in de stad bezorgen. Veel efficiënter en beter voor het milieu en de leefbaarheid in zo’n stad. Onze software is daarop aangepast. Ieder kwartaal komen er twee hubs bij. De groei zit er duidelijk in.”

Bezorgexpert

Toch is groei geen doel op zich. Snoek: “Wij willen impact creëren. Groene én sociale logistiek is hiervoor dé oplossing. Wij zijn geen standaardbedrijf. Wij denken duurzaam, kopen duurzaam in en zijn trots op hoe we met onze medewerkers omgaan. Persoonlijke ontwikkeling vinden we belangrijk. Daarom hebben we voor onze medewerkers de Cycloon Academy opgericht. Gelukkige medewerkers zijn de beste medewerkers. Het is dan ook onze missie om de wereld een stukje mooier te maken en te houden. Dat is een uitdaging. Waar we met het hele team hard aan werken."

Over de JongTLN Award

De JongTLN Award is bedoeld voor talenten die zich durven te onderscheiden en verder durven te kijken dan anderen. Snoek werd verkozen uit drie genomineerden, door een jury onder leiding van Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam. Er waren twee andere genomineerden voor de award: Peter Schoenmaker, directeur Albert van de Scheur, de hijs- en transportspecialist en Daan Meboer, oprichter van de startup Uturn.

Kijk hier naar een introductiefilmpje van Marieke Snoek voor de JongTLN Award.