'Consument wil keurmerk voor duurzame logistiek’

‹ Terug naar overzicht

63 procent van de Nederlandse consumenten vindt dat er een keurmerk moet komen voor producten met een duurzame logistiek. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.032 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van Descartes.

Een grote meerderheid van de ondervraagden vindt dat de overheid een belangrijk rol moet spelen om duurzame initiatieven binnen de logistiek te stimuleren. 59 procent is zelfs van mening dat overheden bedrijven mogen dwingen om hieraan te werken.

Duurzame logistiek: bedrijven verantwoordelijk

Ook bedrijven hebben volgens consumenten een grote verantwoordelijkheid om de logistiek te verduurzamen. 72 procent van de Nederlanders vindt dat bedrijven flink moeten investeren in duurzaam vervoer, zoals elektrische vrachtwagens of fietsbezorgers. Daarnaast vindt bijna 62 procent dat producenten en winkels meer inzicht moeten bieden in waar producten en onderdelen van producten vandaan komen. Hiermee kunnen ze consumenten helpen om bewustere keuzes te maken bij het bestellen van producten.

‘Keurmerk geeft meer inzicht’

“Consumenten eisen steeds meer van bedrijven als het gaat om duurzaamheid”, vertelt Albert van Roekel, director solutions consultancy bij Descartes. “Een keurmerk zou een mooi middel zijn om hen meer inzicht te geven. Net zoals je in de supermarkt de keuze hebt om producten met een Beter Leven keurmerk te kopen, kun je online kiezen voor producten die op een duurzame manier zijn vervoerd. Bijvoorbeeld via elektrische vrachtwagens, elektrische schepen of fietsbezorgers. Investeren in dit soort vervoermiddelen eist van bedrijven een nieuwe manier van denken en inrichten van processen. Fietsbezorgers kunnen bijvoorbeeld andere routes nemen en elektrische voertuigen moeten af en toe kunnen opladen. Door gebruik te maken van passende software, kan hier rekening mee worden gehouden in de rittenplanning.”

Over het onderzoek

De infographic ‘Consumentenverwachting over bezorging online aankopen’ is gebaseerd op een kwantitatief onderzoek van onderzoeksbureau Markteffect, in opdracht van softwareleverancier voor de logistiek Descartes. In de zomer van 2019 hebben 1.032 Nederlanders een enquête ingevuld waarin vragen werden gesteld over de levertijd en bezorgkosten rondom het leveren van onlinebestellingen. De infographic is hieronder te bekijken: