Zeeland is een van de mogelijke regio's waar het experiment zal worden uitgevoerd, aldus Connexxion-baas Pier Eringa tijdens het MaaS-congres.

Connexxion wil efficiënter werken

“We gaan praten met bezorgdiensten om samen efficiënter te kunnen werken”, zegt Eringa. "Ook zij rijden in de regio vaak met halfvolle busjes.” Hij denkt aan experimenten in de kop van Noord-Holland en in Zeeland, waar het probleem volgens hem zeer reëel is. 

De provincie Zeeland, die over de aanbesteding van het streekvervoer gaat, was niet op de hoogte van de plannen van Eringa om van Zeeland een proefgebied te maken. ,,Maar we staan open voor een gesprek”, aldus een woordvoerder.

Juridische bezwaren

Eringa zegt in De Telegraaf: "Ik neem het voortouw om op korte termijn om de tafel te gaan met geïnteresseerde marktpartijen. Er zullen ongetwijfeld juridische bezwaren opduiken voor het bundelen van mensen en goederen, maar daar ben ik niet bang voor. Met bepaalde aanpassingen aan onze bussen moet dat geen problemen opleveren.”

Bestelbusjes

De Connexxion-topman gaat nog een stap verder. “Ook in drukke stadscentra is het verstandig om passagiers en pakketten zo veel mogelijk te bundelen, zodat filevorming en verstoppingen afnemen.” Volgens Eringa loopt het met het aantal bestelauto’s uit de hand. "Het ov heeft al een goed vertakt netwerk in steden, daar kun je samen wat mee”, vindt Eringa, die ook voorstander is van onder meer ‘vrachttrams’.