"/>

'25.000 bestelauto's minder op weg door slim algoritme'

‹ Terug naar overzicht

De distributie van onlinesupermarkt Picnic is een voorbeeld van duurzame en efficiënte logistiek in steden en woonwijken. Als andere bezorgbedrijven met fijnmazige distributie op dezelfde manier ideale routes uitzetten, zijn 25.000 milieuvervuilende bestelauto’s minder nodig in Nederlandse steden. 

Dat stelt Walther Ploos van Amstel – bedrijfseconoom en lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam – op basis van actuele cijfers over bestelauto’s in Nederland. Deze drastische vermindering van het aantal bestelauto’s is niet alleen goed voor het milieu en de leefbaarheid, maar scheelt de sector volgens Ploos van Amstel ook nog eens € 1,5 miljard per jaar.

Bestelauto’s steeds belangrijker

Ploos van Amstel wijst op het belang van slimme distributie nu steden steeds meer dichtslibben. “Bestelauto’s worden steeds belangrijker in de stadslogistiek door de groei van de horeca en online-aankopen door consumenten en bedrijven. Intussen worden zendingen kleiner en de klant ‘tijdkritischer’. Die groei is slecht voor de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van steden en woonwijken: opstoppingen, verkeersonveiligheid en ongezonde lucht.” 

Volgens Ploos van Amstel kunnen bestelauto’s en -voertuigen (vrachtfietsen, compacte bestelvoertuigen) beter worden ingezet. Het algoritme ‘Vroom’ dat Picnic zelf ontwikkelde, noemt hij daar een goed voorbeeld van.

bestelauto's Joris van Tatenhove

Joris van Tatenhove

Slim algoritme

Picnic kan zo efficiënt leveren aan zijn klanten dankzij dit slimme algoritme, uitgedokterd door Joris van Tatenhove. Deze wiskundige heeft een bijna ultieme oplossing gevonden voor een aloude logistieke uitdaging, het zogeheten ‘travelling salesman problem’. Kortweg gaat het erom hoe je met zo weinig mogelijk voertuigen en een zo kort mogelijke afstand van plek A naar allerlei andere plekken gaat, om uiteindelijk weer bij plek A terug te keren. 

Mooi en groot probleem

Onder meer op basis van literatuuronderzoek en allerlei berekeningen bedacht Van Tatenhove de meest efficiënte oplossingen in twee categorieën: korte trips en heel veel klanten die vlak bij elkaar zijn, en korte trips en heel veel klanten die willekeurig bediend moeten worden. Ondertussen zijn anderen ook met het probleem bezig, dus voor Van Tatenhove is er altijd werk aan de winkel. “Het probleem is mooi en groot genoeg om hier je hele leven mee bezig te zijn”, aldus de wiskundige.

Bron: Levensmiddelenkrant

Lees ook: ‘Elektrische stadslogistiek biedt grote kansen’