De zonnige zomerbril die stemt tot optimisme
Ik ben op een heerlijke familievakantie in het zuiden van Frankrijk. De weken zon, zee, familie, vrienden en culinaire lekkernijen hebben ervoor gezorgd dat ik heel ontspannen ben. Mijn gewoonte zorgt ervoor dat er geen berg werk ligt te wachten als ik naar huis ga. Tijdens de vakantie scan ik mijn e-mails en heb af en toe wat contact om her en der wat af te stemmen. Ik vind dat prettig, het maakt me zelfs meer ontspannen te weten dat alles loopt. Ik volg ook alle actualiteiten, LinkedIn wordt dagelijks even gecheckt, de gewone nieuwsmedia meermaals evenals de transportmedia en de socials met speciale aandacht voor de Olympische Spelen dit jaar. Wat een topzomer!
Ondanks de komkommertijd gebeurde er van alles in onze dynamische sector deze zomer. De explosie van grote overnames blijft aan de orde van de dag. Interessant om te lezen dat verduurzaming geregeld als een van de redenen genoemd wordt voor de aanleiding hiervan. Verder trekt de markt gelukkig wat aan en wordt er weer winst gedraaid in de sector. Ook is de beurs volop in beweging en dreigt met een wellicht, in mijn ogen, noodzakelijke correctie van de high tech bubbel in de VS en Japan.
Op mijn strandbed lees ik verder dat de particuliere EV-verkoop het moeilijk heeft. Dat het âeen flopâ is, dat OEMâs de productie van brandstof voertuigen weer aan het opvoeren zijn. Dat het opgedrongen is door de EU en alleen werkt omdat het fiscaal gestimuleerd wordt.
Ik probeer dit te relateren aan onze markt en positie als zero emissie vervoerder. Moet ik me zorgen maken? Bijsturen? Wat zien wij om ons heen? Ik open weer diverse apps en zie veel nieuwsitems waarin collegaâs trots vertellen over hun eerste elektrische trucks. Veel partijen die bezig zijn met het realiseren van de benodigde laadinfra of aansluiting. Daarnaast probeer ik de trends te herkennen. Nagenoeg alle truckmerken die op de IAA met 2.0 versie van hun elektrische trucks komen. Betaalbare elektrische trucks met een actieradius van meer dan 400 km. Ook in de jaarstukken van de truckfabrikanten (nee, die lees ik niet op vakantie, wees gerust) zie je dat er een duidelijke keuze is gemaakt voor de productie van zero emissie voertuigen. Zo ook nieuwe ontwikkelingen op batterijtechnologie gebied. En zelf zien we meer klantvraag voor zero emissie transport door onder andere de CRSD. Gelukkig hebben we begin dit jaar weer geĂŻnvesteerd in elektrische voertuigen voor levering in 2025.
Maar ook het nieuwe kabinet dat doorgaat met de uitvoering van de AANzet-subsidieregeling in oktober en de gemeenten die vasthouden aan hun zero emissie zones. Dat had ik niet geheel verwacht met de nieuwe kleuren van het kabinet, maar er wordt dus doorgepakt.
Het stemt mij voorlopig gerust dat we op de goede weg zijn. Wij als koplopers gaan misschien wel langzaam bijgehaald worden door het peloton, maar zo zou het ook moeten zijn. Aan ons om weer nieuwe innovaties te vinden en te ontsnappen als kopgroep. Ik lees over de wegrace van de fietsers waarbij ik moet denken aan de wijsheid van Joop Zoetemelk âde tour win je in bedâ, dat geldt vast ook voor onze wedstrijd waarna ik mijn handdoek nog eens goed leg en weer neerstrijk op mijn strandbed. Fijne zomer allen, door mijn roze vakantiebril zie ik mooie ontwikkelingen!
Marie-José Baartmans is directeur en mede-eigenaar van BREYTNER
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?