Gek eigenlijk, dat we zo kortzichtig zijn
Na het coronajaar 2020 zijn we nu in 2021 geland. We beginnen weer op nul! Ik wil dus niet meer terugkijken. Ik kijk vooruit – precies twaalf maanden, want daar hebben we een budget voor gemaakt.
Gek eigenlijk, dat we zo kortzichtig zijn. Verder dan twaalf maanden vooruitkijken doen we slechts twee keer per jaar: bij onze heidagen met de directie. Maar de rest van het jaar is het vooral achteruitkijken. Iedere woensdag kijken we een week terug en iedere tiende werkdag van de maand kijken we precies een maand terug. Alleen tijdens de kwartaalmeeting hebben we wat tijd ingeruimd om daadwerkelijk een kwartaal vooruit te kijken.
Soms móéten we wel vooruitdenken. Dan zitten we in tenders of contractverlengingen. Maar zo snel dat achter de rug is, gaat het weer om de korte termijn en kijken we vooral terug. Zonde eigenlijk. Tijdens de coronacrisis kwam dit wel goed uit. We zitten dicht op de bal en schakelen snel; dat heeft ons geen windeieren gelegd. Wij zijn er vlekkeloos doorheen gekomen en hebben een topjaar achter de rug.
Ieder jaar neem ik mijzelf voor om toch echt goed na te denken over hoe het verder moet met het bedrijf: welke richting, welke doelen en ambities? Tijdens de heidagen vertalen we strategie, visie en missie naar jaardoelen en wellicht ietsje langer. Maar zo snel ik weer op kantoor achter mijn computer kruip ben ik weer bezig met terugkijken en kijk ik hooguit een maand vooruit! Dit is een beetje kort door de bocht, maar de kern klopt wel. En dit is niet alleen zo bij ons, maar dit gebeurt in allerlei industrieën en bedrijven. Eigenlijk overkomt het ons, want onze klanten bepalen onze toekomst. Maar ook zij kijken niet heel ver vooruit. We hebben een paar productieklanten met een forecast van dertien weken. Maar de meesten werken met een jaarbudget en iedere week begint weer met een inschatting van de volumes. Vaak wordt ook hun toekomst bepaald door trends en globalisering. En deze trends worden weer bepaald door de grote jongens; vroeger waren dat de multinationals, tegenwoordig zijn het de internetbedrijven.
Deze column is verschenen in
het magazine Transport & Logistiek.
Meer lezen? Kies dan hier uw abonnement!
Kun je op dit soort kortetermijnvooruitzichten een bedrijf bouwen? Kun je op dit soort korte termijnen investeren? Ja, dat kan; dat heet ondernemen. Daar heb je iets anders voor nodig: doorzettingskracht, veerkracht, goede mensen om je heen, durf, lef, slimmigheden en sluwheden. Vandaar dat je in de top 100 logistiek dienstverleners na de eerste tien, twintig internationale clubs allerlei logistieke bedrijven ziet die door ondernemers worden gedreven. Daar mogen we trots op zijn! Deze lijst zal in 2021 ook weer wat uitgedund worden door de trend van consolidatie. Dit overkomt onze sector, daar kunnen we niets tegen doen. Gelukkig worden de lijsten weer van onder aangevuld door nieuwe ondernemers!
Diederik Antvelink is ceo bij Nedcargo.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?