Nederland voert grenscontroles in, transporteurs willen voorrang
Vanaf eind november worden er aan de Nederlandse grenzen controles uitgevoerd door de Koninklijke Marechaussee. Gevreesd wordt dat de controles, gericht op het tegengaan van illegale migratie, veel files en vertragingen voor vrachtvervoer opleveren. Branchevereniging TLN pleit voor een voorrangsregeling om de verwachte schade van minimaal 75 miljoen euro per maand te beperken.
Nee, slagbomen komen er niet bij de grens, zegt premier Dick Schoof tijdens de persconferentie rond asiel- en migratiemaatregelen afgelopen vrijdag. Schoof kondigde kort daarvoor in een brief aan het parlement aan dat er vanaf eind volgende maand grenscontroles aan de Belgische en Duitse grens zullen worden ingesteld. Ook benadrukt hij dat “het economisch verkeer niet geschaad moet worden” door de maatregel.
De maatregel is bedoeld om illegale migratie tegen te gaan en het bij de grens terugverwijzen van asielzoekers die elders in Europa aantoonbaar asiel hebben aangevraagd.
75 miljoen euro per maand
Bestuursvoorzitter Elisabeth Post waarschuwt, onder meer bij Nieuwsuur, dat de grenscontroles ernstige gevolgen kunnen hebben voor de transport- en logistieke sector. “Elke vertraging bij de grens leidt tot forse economische schade, oplopend tot wel 75 miljoen euro per maand aan directe schade voor de transportsector. En dat is nog zonder de extra kosten als vrachtwagens door vertraging hun aansluiting missen, zoals de boot in Hoek van Holland”, aldus Post.
TLN pleit daarom voor een voorrangsregeling voor vrachtverkeer. “Als vrachtverkeer voorrang kan krijgen, kunnen we de economische impact beperken. We roepen de overheid op om het vrachtverkeer te ontzien bij grenscontroles en samen met de transportsector naar oplossingen te zoeken.”
Duitsland maakte recent wat cijfers bekend die de resultaten van de grenscontroles in dit land illustreren. Aan de grenzen zijn meer dan 53.000 onrechtmatige inreizigers tegengehouden. Rond de 28.000 mensen zijn teruggestuurd en bijna 1.200 mensensmokkelaars zijn aangehouden. Duitsland noemt de controles een succes, ondanks dat deze veel politie-inzet vragen. Het land gaat voorlopig door met de grenscontroles.
Zes maanden controleren
In Nederland moet de Koninklijke Marechaussee (KMar) gaan controleren. De organisatie laat aan persbureau ANP weten opdracht te hebben gekregen de controles uit te voeren “binnen de beschikbare capaciteit met ingang van eind november 2024.” De ME voert wel vaker dergelijke controles uit, maar zal dat binnenkort dus op reguliere basis moeten doen.
De controles in Nederland worden in eerste instantie voor zes maanden aangekondigd, de periode kan daarna steeds met opnieuw een half jaar worden verlengd.
“Ontzettend ingewikkeld” voor transporteurs en logistieke dienstverleners, noemt Post bij Nieuwsuur de onzekerheid over het tijdsbestek waarin de controles gaan plaatsvinden. “Als je ook nog eens niet weet wanneer het eindigt, dan kun je daar niet op plannen.”
Laatste redmiddel
De plannen van het kabinet hebben in de provincies en grensregioā€™s tot verzet geleid. Open grenzen zijn juist “essentieel voor de ontwikkeling van grensregio’s en de versterking van Europese integratie”, zegt onder meer de vereniging van Europese grensregioā€™s, waar ook Nederlandse provincies bij zijn aangesloten. Zij roept op “terughoudend” te zijn met grenscontroles en dit alleen als “laatste redmiddel” in te zetten.
U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?