TLN: Maak appen achter het stuur onmogelijk

‹ Terug naar overzicht

TLN roept vrachtauto- en telefoonfabrikanten op om appen achter het stuur technisch onmogelijk te maken. Tot dat zover is, moeten meer handhaving en hogere sancties ongelukken door appende chauffeurs helpen voorkomen.

Vrachtauto- en telefoonfabrikanten moeten volgens TLN samenwerken om het onmogelijk te maken om in een rijdende vrachtauto te appen, of andere dingen op een mobiele telefoon te doen waardoor de chauffeur zijn aandacht niet bij de weg heeft. Alleen handsfree navigeren en bellen moeten mogelijk zijn, vindt TLN. “Appen achter het stuur is onacceptabel”, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk. “Dat moeten alle weggebruikers gewoon laten, dat moet vanzelfsprekend zijn. Elk ongeluk is er een teveel. Laten we zorgen dat chauffeurs niet meer in de verleiding kunnen komen om tóch de tekstfuncties van de telefoon te gebruiken.”

Pakkans appen achter het stuur verhogen

Omdat het nog wel even duurt voordat alle vrachtauto’s en telefoons zijn uitgerust met technieken die appen achter het stuur onmogelijk maken, zou de overheid de pakkans voor appen achter het stuur moeten verhogen. Controles vanuit touringcars of vanaf bruggen, zoals de politie die de laatste tijd uitvoert, blijken effectief. Op deze wijze kan de politie makkelijker in de cabine van een vrachtauto kijken. Daarnaast juicht TLN nieuwe initiatieven op dit gebied toe, zoals het experiment van de politie met een camera die automatisch registreert of weggebruikers hun telefoon gebruiken tijdens het rijden.

Extra verantwoordelijkheid vrachtwagenbestuurders

Er zijn nog geen cijfers over ongevallen veroorzaakt door appende vrachtautochauffeurs. “Maar bestuurders van vrachtauto’s hebben een extra verantwoordelijkheid als professional”, volgens Van Dijk. Hij wijst erop dat de meeste chauffeurs zich als professionals gedragen. Het zijn vakmensen met een uitstekend verkeersinzicht. “Door goed te anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers voorkomen zij zelfs elke dag ongelukken. Bijvoorbeeld door meer afstand te bewaren als een bestuurder van een personenauto slingert of merkwaardig manoeuvreert.”

Transportondernemers ook verantwoordelijk

Ook transportondernemers hebben een verantwoordelijkheid om in hun bedrijf appen achter het stuur te voorkomen. Door chauffeurs goed voor te lichten over de gevaren en door bijvoorbeeld de SafeDrivePod te installeren in vrachtauto’s: een apparaatje dat je in de auto installeert en dat tijdens het rijden zorgt dat je de telefoon alleen voor handsfree bellen en navigeren kunt gebruiken. En natuurlijk door maatregelen te nemen tegen chauffeurs die met appen toch de fout ingaan.

Techniek tegen smartphonegebruik achter stuur

Ook transportverzekeraar TVM pleit voor de inzet van technologische hulpmiddelen tegen smartphonegebruik in het verkeer. TVM vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk transportondernemers het gebruik van smartphones achter het stuur actief tegengaan, onder andere door de inzet van technologische hulpmiddelen die reeds voorhanden zijn. “Voor alle weggebruikers geldt dat whatsappen achter het stuur onacceptabel is”, zegt Arjan Bos, CEO van TVM, naar aanleiding van berichtgeving dat het aantal ongelukken op de snelwegen in de eerste helft van 2018 fors is gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Bewustwording creëren belangrijk

Die toename, ook met vrachtwagens, is voor een belangrijk deel te herleiden naar de economische groei en de toegenomen drukte op de wegen. Maar ook smartphonegebruik speelt een rol.
Bos: “Bewustwording creëren voor verkeersveiligheid is ontzettend belangrijk. Dat is immers de eerste stap naar gedragsverandering. Bij meer dan negentig procent van de ongevallen met dodelijke afloop speelt menselijk falen een rol. Dat geeft aan dat er achter het stuur een wereld te winnen valt. Om die reden is TVM vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid al jarenlang actief op het gebied van preventie- en risicobeheer. Daarnaast doen we veel aan voorlichting, onder andere via maatschappelijke campagnes als het NK Veiligste Chauffeur en Ridders van de Weg. Aandacht voor de risico’s van whatsappen achter het stuur verdient de hoogste prioriteit.”


Veel klanten van TVM maken reeds gebruik van technologische hulpmiddelen die ervoor zorgen dat de telefoon alleen bij stilstand volledig te gebruiken is. Bos hoopt op navolging. “Het is vanzelfsprekend aan de politiek om te beslissen of dergelijke hulpmiddelen verplicht gesteld moeten worden, maar wat ons betreft is er niets belangrijker dan verkeersveiligheid.” (AH)