'Medische' klantenservice CBR beter bereikbaar

‹ Terug naar overzicht

De klantenservice van het CBR is sinds maart 2019 beter bereikbaar voor klanten met vragen over hun gezondheidsverklaring. Beroepschauffeurs krijgen voorrang.

CBR klantenserviceNadat eind 2018 de klantenservice extreem lange wachttijden kende, is de capaciteit meer dan verdubbeld. Ook wordt in de avonden en in de weekends gewerkt. Nog steeds krijgt een deel van de klanten het verzoek om op een ander tijdstip terug te bellen: afhankelijk van het aanbod gebeurt dat bij 5 tot 15 procent van de telefoontjes. Dit is nog niet goed en moet terug naar nul. In de wachtrij zelf duurt het nu gemiddeld vijf tot zes minuten voordat een klant te woord wordt gestaan, met een maximale piek van een halfuur. Klanten die een mail sturen of contactformulier invullen, krijgen sinds half februari weer binnen uiterlijk vijf werkdagen antwoord.

Beroepschauffeurs voorrang

De wachttijden bij de klantenservice zijn het gevolg van de lange doorlooptijden bij de medische beoordelingen bij het CBR. Deze situatie blijft naar verwachting tot eind 2019. CBR werkt met man en macht om de hinder voor klanten waar dat kan te beperken. Klanten van wie het rijbewijs verloopt en die tijdig zijn gestart met het indienen van een Gezondheidsverklaring helpt het CBR met voorrang.
Ook beroepschauffeurs krijgen voorrang. Daarnaast zijn extra artsen ingehuurd om keuringsverslagen te beoordelen. Advies aan examenkandidaten met een medische aandoening is om meteen aan het begin van de rijopleiding een Gezondheidsverklaring in te dienen. En tegelijkertijd wordt het oude ICT-systeem steeds verder uitgefaseerd en het nieuwe systeem steeds verder in gebruik genomen.