rijksbegroting

Kabinet: vrachtwagenheffing gaat jaarlijks miljard euro opleveren

foto van Shutterstock Vrachtwagens betalen vanaf 2026 gemiddeld 16,7 cent per kilometer. Foto: Shutterstock

Het Kabinet-Schoof verwacht de komende jaren ruim een miljard op te kunnen halen met de vrachtwagenheffing die in 2026 wordt ingevoerd. Daarvan zal één derde, ruim 300 miljoen, teruggesluisd worden naar de transportsector in de vorm van subsidies.

Dat blijkt uit de Rijksbegroting die op Prinsjesdag werd gepresenteerd. Ook gaat ongeveer één derde van het geld naar het ministerie van Financiën, dat inkomsten misloopt omdat het Eurovignet, accijns en motorrijtuigenbelasting deels komen te vervallen. De overige inkomsten gaan naar exploitatiekosten van de nieuwe heffing en naar het Mobiliteitsfonds.

De vrachtwagenheffing wordt naar verwachting in 2026 ingevoerd. Trucks betalen dan gemiddeld 16,7 cent per kilometer (prijspeil 2023). Daarbij geldt: hoe lager de uitstoot en hoe lichter het voertuig, hoe lager het tarief.

In het eerste jaar zullen de tolinkomsten nog een stuk lager liggen, naar schatting op 539 miljoen. Een jaar later is dat twee keer zoveel.

AanZET

Een deel van de inkomsten is al naar voren gehaald ten bate van de AanZET-subsidie. Deze aanschafsubsidie voor elektrische vrachtwagens is al jaren een groot succes en was ook dit jaar weer in mum van tijd vergeven. Op 1 oktober opent het AanZET-loket daarom nogmaals en is er 22.228.000 euro beschikbaar. Afhankelijk van het voertuigtype kan de subsidie oplopen tot 115.200 euro.

Ook de Subsidieregeling Waterstof in mobiliteit (SWIM) is gewild. Begin september werd voor bijna veertig miljoen euro aan subsidie aangevraagd, terwijl er maar 22 miljoen beschikbaar was. Volgend jaar stelt de regering 91 miljoen euro beschikbaar voor de AanZET- en SWiM-subsidie samen. Hoe het geld precies verdeeld wordt, moet later dit jaar blijken.

Onderwerpen:

Auteur: Roel van der Maas