Groot gebrek aan veilige parkeerruimte voor trucks

‹ Terug naar overzicht

Er is een groot gebrek aan veilige parkeerruimte voor trucks. Het tekort aan beveiligde parkeerplekken is het grootst op de routes Venlo-Rotterdam (A16, A58 en A67) en Arnhem-Rotterdam (A15 en A12). Dat meldt onderzoeksbureau Panteia in zijn maandelijkse nieuwsbrief.

Binnen vijf jaar moet Nederland een groot netwerk van honderden beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens hebben. Eerder werd bekend dat er steeds meer ‘inklimmers’ worden gesnapt bij de Rotterdamse haven. Het gaat om migranten die in vrachtwagens klimmen waarvan ze denken dat die met de boot naar het Verenigd Koninkrijk gaan. Dat inklimmen gebeurt vaak op parkeerplaatsen langs snelwegen, in gemeenten of op bedrijventerreinen omdat de vrachtwagens daar vaak afgelegen geparkeerd staan. Ook veroorzaakt wildparkeren, dus buiten de officiële parkeerplaatsen, voor andere problemen als overlast door afval en geluid.

Nu dertig beveiligde locaties

Op dit moment zijn er in Nederland dertig beveiligde parkeerlocaties voor vrachtwagens, met ruimte voor 2.800 voertuigen. Onderzoek heeft uitgewezen dat er in 2025 behoefte is aan ongeveer 2.400 parkeerplekken daarbovenop. Dit aantal wordt bevestigd door de resultaten van een recente studie vanuit een internationale context, door Panteia, in opdracht van de Europese Commissie.

Buitenlandse chauffeurs

Eerder dit jaar drongen werkgeversorganisatie VNO-NCW Brabant Zeeland, transportorganisatie TLN en ondernemersvereniging Evofenedex al aan op een gezamenlijke aanpak van het tekort aan beveiligde parkeerplekken.
De meeste vrachtwagens die ‘s avonds op zo’n onbeveiligde parkeerplaats langs de snelweg staan, hebben buitenlandse kentekens. Veel buitenlandse chauffeurs vinden de kosten voor een beveiligde parkeerplek te hoog. Een veilige plek kost € 10 tot € 15. De chauffeur kan er vaak gebruikmaken van faciliteiten als douches of toilet. Ook is er meestal een eetgelegenheid.

Verbod

TLN dringt aan op een verbod op overnachten op een onbeveiligde parkeerplaats als er straks voldoende beveiligde plekken zijn. Ook vindt de ondernemersorganisatie dat de opdrachtgever de parkeerkosten moet betalen, zodat ze niet voor rekening komen van de chauffeur.