Ford-slaappak toont effect van vermoeidheid

‹ Terug naar overzicht

Ford heeft een ‘slaappak’ ontwikkeld waarin de drager ervaart wat het effect van vermoeidheid is op autorijden. Verkeersongevallen vormen de belangrijkste doodsoorzaak onder jonge bestuurders. Daarom wil Ford trainingen in het pak integreren tijdens Driving Skills for Life (DSFL), het gratis trainingsprogramma voor jonge automobilisten tot 24 jaar.

Ford slaappak“Als je vermoeid de weg opgaat, vorm je een gevaar voor jezelf, de inzittenden en andere verkeersdeelnemers”, zegt Dr Gundolf Meyer Hentschel, ceo van het Meyer Hentschel Institute, dat het slaappak heeft ontwikkeld. “Jongvolwassenen onderwerpen zich vaak aan een ‘bewust slaaptekort’: ze dwingen zichzelf wakker te blijven om te kunnen voldoen aan alle eisen van hun drukke sociale leven, bijbanen en studie.”

Slaappak simuleert

Het slaappak bestaat onder andere uit een speciale bril waarmee extreme uitputting wordt gesimuleerd, inclusief microslaapjes: een niet te beheersen reactie op vermoeidheid. Microslaap kan tot gevolg hebben dat bestuurders hun auto 10 seconden of langer besturen zonder dat ze iets zien, soms met hun ogen nog open. In die tijd leggen ze honderden meters blind af en soms herinneren ze zich achteraf niet eens dat dat is gebeurd.

Beperkt door vermoeidheid

De bril wordt gekoppeld aan een app op een smartphone waarmee wordt gesimuleerd dat het brein wordt uitgeschakeld en dat de bestuurder een halve seconde lang, geleidelijk oplopend tot 10 seconden, niets voor zich ziet. Als de bril samen met een speciaal ontworpen hoofddeksel, vest, arm- en enkelbanden wordt gedragen (met een totaalgewicht van meer dan 18 kg), biedt het inzicht in de mate waarin bestuurders worden beperkt door vermoeidheid.