Ford en Gnewt testen nieuwe methode voor pakketlevering

‹ Terug naar overzicht

Ford test in Londen samen met koeriersbedrijf Gnewt by Menzies Distribution (Gnewt) een nieuwe vorm van pakketbezorging om opstoppingen te reduceren en pakketten sneller te bezorgen.

Ford Gnewt pakketbezorgingFords nieuwe cloudsoftware wijst bestelautochauffeurs een centraal bezorgpunt aan voor meerdere leveringen; het laatste bezorgtraject gaat te voet of per fiets. Gnewt is een bekroonde, duurzame pakketbezorger gespecialiseerd in emissievrije bezorgservices in steden voor laatste kilometers tot aan het afleverpunt.

In de nabije toekomst kan een onlinebestelling mogelijk worden afgeleverd met behulp van een nieuw ‘magazijn op wielen’. Dit magazijn heeft de potentie om verkeersdruk terug te dringen, uitstoot te verlagen en bezorging te versnellen.

40 procent meer reistijd

Onlinewinkelen neemt een hoge vlucht in heel Europa. De verwachting is dat het aantal pakketbezorgingen de komende tien jaar verdubbelt. De meeste bezorgingen worden gedaan met behulp van bestelauto’s. Dat leidt in veel steden tot meer verkeersopstoppingen. In Londen is de gemiddelde reistijd in drie jaar met meer dan 40 procent toegenomen. Als gevolg daarvan staan pakketdiensten onder toenemende druk om meer pakketten goedkoper af te leveren, terwijl de zorg voor werknemers en het milieu blijft.

Multimodale cloudsoftware

Met de nieuwe digitale bezorgservice kunnen meerdere vervoersmethoden efficiënt worden gecoördineerd. Zo worden onder andere bezorgers te voet en – in een later stadium – fietskoeriers ingezet. Tijdens de test wordt de ‘last mile’-bezorging van Gnewt door de intelligente, multimodale cloudsoftware genaamd MoDe:Link aangestuurd. Daarmee kunnen alle aspecten van bezorging worden beheerd: van pakketten in het depot tot aan de voordeur. De software kan koeriers, wagenparkbeheerders, logistieke bedrijven en maaltijdbezorgdiensten helpen bij het optimaliseren van processen en het efficiënt inzetten van bestelauto’s. Dit bespaart tijd en geld, terwijl tegelijkertijd de capaciteit toeneemt.

Meer hierover in Transport & Logistiek 4,  dat verschijnt op 5 maart 2019.