Elektrische trucks in aantocht

‹ Terug naar overzicht

Vanaf 2025 moet al het distributieverkeer in de binnenstad zonder motoremissies verlopen. Dat is de uitdaging van overheid en bedrijfsleven. Het wordt een spannende tijd. Vervoerders kijken naar de vrachtautofabrikanten die wel elektrische voertuigen aankóndigen, maar nog niet breed beschikbaar hebben. En hoe zit het met de oplaadmogelijkheden?

Op een gezamenlijk congres van RAI en TLN gaven zo’n 15 sprekers van betrokken organisaties en bedrijven hun visie op de haalbaarheid van een emissieloze stadsdistributie in 2025. Namens de industrie waren DAF, VDL, Mercedes-Benz Trucks, Wierda Voertuig Techniek, Volvo/Renault Trucks, EMOSS, MAN, E-Trucks Europe, GINAF en Scania present. Een deel van deze bedrijven neemt samen met een aantal andere deel aan het Europese project Ecochamps. Het doel van daarvan is om voertuigen zeker 20 procent zuiniger te maken, gewicht en omvang van de aandrijflijnen met 20 procent te reduceren en de prijzen van hybride voertuigen met zeker 10 procent te reduceren. Kostenreductie zou kunnen worden bereikt door voor hybride voertuigen zo veel mogelijk gebruik te maken van de gedeelde componenten. Door de grote productie-aantallen kan de kostprijs omlaag en daarmee de aankoopprijs van een hybride voertuig. En met deze hybride voertuigen kan een vervoerder de wens invullen om in de stad zonder motoremissies te rijden en daarbuiten zo schoon mogelijk. Gaat dat ook inderdaad lukken volgens de sprekers op dit RAI/TLN-congres?

[Lees hele artikel in T&L 7-2108]