E-commercesector op weg naar duurzame pakketbezorging

‹ Terug naar overzicht

Overstappen op duurzame verpakkingsmaterialen, verpakkingen op maat en een milieuvriendelijkere bezorging van pakketten. Dat zijn maatregelen die webwinkels en vervoerders nemen om de sector te verduurzamen. Doel is een CO2-reductie van 50% in 2025 ten opzichte van nu.

E-commerce heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Zo bezorgde PostNL vorig jaar 207 miljoen pakjes, een hoeveelheid die ieder jaar verder toeneemt. Maar die sterke groei van de sector heeft ook gevolgen voor het milieu. Al die pakketjes moeten namelijk verpakt worden en bezorgd bij de consument. Dat zorgt voor een belasting van het milieu. Webwinkels en pakketbezorgers nemen daarom al enige tijd gezamenlijk initiatieven om hun logistieke processen te verduurzamen. Een ambitie die breed wordt gesteund door de e-commercesector, zoals grote online retailers als bol.com, Wehkamp, Coolblue en Otto en belangrijke vervoerders als PostNL, DHL en Dynalogic. De doelstelling van de sector is in 2025 een CO2-reductie realiseren van 50% ten opzichte van nu (door: Ruud van Roosmalen). [Lees het hele artikel in T&L 6-2018]