E-commerce heeft veel impact op logistiek

‹ Terug naar overzicht

Wat kunnen vervoerders en logistiek dienstverleners verwachten van e-commerce? En hoe kunnen zij zich hierop voorbereiden? “Verdiep je in de markt. Wat gebeurt er bij je klanten en bij de klanten van je klanten,” zo adviseert Herbert Pesch, voorzitter “B2B digital commerce group”.

E-commerce – het plaatsen van orders via internet – neemt een steeds grotere vlucht. Niet alleen voor consumenten, maar ook voor bedrijven. De veranderingen door e-commerce in B2B (business-to-business) zijn groot. Daarmee heeft e-commerce ook veel impact op de logistieke sector. Herbert Pesch is directeur van digital agency Evident Digital en voorzitter van de B2B digital commerce group, een initiatief van Thuiswinkel.org in het kader van ShoppingTomorrow. Hierin zitten senior verantwoordelijken voor e-commerce van grote fabrikanten en groothandelaren, zoals Douwe Egberts, Holland Trading Group, HANOS, Technische Unie, Vanderlande en AkzoNobel. “Sommige bedrijven zaten in een traditionele, overzichtelijke maar wel veelal internationale markt. Door digitale ontwikkelingen en e-commerce is de hele waardeketen aan verandering onderhevig. Partijen leveren bijvoorbeeld direct aan de eindklant en afnemer. Dit heeft gigantische impact op de logistiek van deze producten,” zo begint Pesch. [Lees het hele artikel in T&L 6-2018]