Same day delivery in pakketbezorging groeit met 11 procent
In december 2021 was er al een stijging te zien van 69 procent ten opzichte van januari 2021. Daarmee werd de groei van deze toenemende klanteis ingezet en die zet dit jaar vooralsnog door.
Maandag piekdag
De drukste dagen voor e-commerceleveringen zijn doorgaans dinsdag en woensdag. Veelal omdat orders in het weekend worden ontvangen, op maandag worden verstuurd en dan op dinsdag of woensdag geleverd worden. Bij same day delivery blijkt maandag de drukste dag te zijn. Dit heeft twee mogelijke oorzaken: enerzijds de toenemende vraag van consumenten, en anderzijds het feit dat onlineretailers vaker kiezen voor same day delivery vanwege cut-offtimes. De leveringstijd van een bestelling die in het weekend is geplaatst wordt dan geminimaliseerd om sneller aan de vraag van de consument te kunnen voldoen.
Populariteit same day delivery
Uit eerder consumentenonderzoek van Sendcloud blijkt dat 18 procent van de Nederlandse consumenten behoefte heeft aan levering op dezelfde dag. De cijfers van dit jaar bevestigen dat die trend inderdaad doorzet. De consument verwacht dat bezorging op dezelfde dag mogelijk moet zijn, wanneer een bestelling voor 13.56 uur wordt geplaatst. Daarnaast zou een op de vijf consumenten (19 procent) niet overgaan tot een bestelling wanneer zij niet de gewenste bezorgoptie bieden.
Lees ook: Plus kiest voor pakketkluizen van Instabox
“Consumenten worden steeds veeleisender als het gaat om pakketbezorging en willen zelf beslissen waar, wanneer en hoe een pakket bezorgd wordt”, zegt Rob van den Heuvel, ceo en cofounder van Sendcloud. “De recente pilot van Kruidvat waarbij fietskoeriers dezelfde dag nog aan huis bezorgen, en de eerdere lanceringen van De Bijenkorf en Blokker dit jaar, zijn hier goede voorbeelden van. Door een same day delivery-verzendoptie aan te bieden kunnen onlineretailers beter aan de klantwens tegemoetkomen. Bovendien zorgt een mix van vervoerders voor spreiding van de pakketvolumes, waardoor je niet afhankelijk bent van één partij, en het bieden van meerdere bezorgopties, waarmee je iedere vervoerder in zijn eigen kracht zet.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?