Picnic in Utrecht: hightech-dc met hoge mate van robotisering
Wat bij binnenkomst in het nieuwe dc van Picnic direct opvalt, is het grote aantal rollenbanden met daarop vooral rood- en grijsgekleurde kratten die zich in rap tempo naar een, vooralsnog onbekende, bestemming begeven. Even later blijken het kratten met voorraadartikelen te zijn die naar een van de werkstations gaan waar orderpickers bestellingen op klantniveau samenstellen.
Maik Spekreijse legt uit dat dit het goods-to-person-orderpicksysteem is van het nieuwe dc. Het hart ervan bestaat uit een geavanceerd shuttlesysteem waarin de voorraad in kratten ligt opgeslagen. In totaal is er in het shuttlesysteem ruimte voor meer dan 250.000 kratten (afmetingen 60 x 40 x 40 centimeter) om producten in op te slaan. âEen gerobotiseerd systeem zorgt ervoor dat de kratten met voorraad op een lopende band worden geplaatst ten behoeve van het orderpicken en naar een van de werkstations getransporteerd. Daar arriveren ook orderkratten met daarin een lege tas van gerecycled biobased plastic waarin de producten worden geplaatst die een klant bestelt. Onze orderpickers zien op een beeldscherm wat er precies nodig is en kunnen continu op dezelfde plek blijven staan tijdens het orderpicken. Als alle bestellingen verzameld zijn en de order gereed is, wordt de orderkrat via de lopende band afgevoerd en gereedgemaakt voor verzending.â
Rust op de werkvloer
Het shuttlesysteem zorgt volgens Spekreijse voor een zeer efficiĂ«nte interne operatie. âWe benutten de beschikbare ruimte optimaal. Het grondoppervlak van dit warehouse is ongeveer 20.000 m2. Door het gerobotiseerde shuttlesysteem, dat ongeveer 18 kilometer aan lopende banden telt, slagen we erin een hoeveelheid orders af te handelen waarvoor we in een klassiek warehouse drie Ă vier keer zoveel ruimte nodig zouden hebben. Tegelijkertijd hebben wij meer grip op ons sorteerproces waardoor we orders beter kunnen inplannen.â Een ander voordeel is dat de nieuwe werkwijze zorgt voor een verbetering van de werkomstandigheden van de orderpickers. Vroeger liepen ze langs stellingen in het warehouse om producten te verzamelen, maar dat is niet meer nodig. âTegenwoordig is het werk veel aangenamer, ergonomischer en is er veel meer rust op de werkvloerâ, aldus Spekreijse.
Het Picnic-dc is verdeeld in drie zones: een voor boodschappen op kamertemperatuur, een voor gekoelde producten en een voor diepvriesartikelen. Het telt in totaal achthonderd tot 1.000 medewerkers die voor het grootste gedeelte bij Picnic zelf in dienst zijn. Vanuit het dc kunnen wekelijks ongeveer 150.000 klanten van boodschappen worden voorzien.
Laadplatformsysteem bij Picnic
Naast het gerobotiseerde shuttlesysteem zijn er nog diverse andere innovaties in het dc. Zo krijgen klanten hun boodschappen thuisbezorgd in een gerecyclede tas. Deze tassen worden voor het orderpicken volledig automatisch in een orderkrat gelegd. Hiervoor is een speciale baggingmachine ontwikkeld. âBij kleine hoeveelheden boodschappen worden er tot drie tassen bestemd voor verschillende klanten in Ă©Ă©n orderkrat geplaatstâ, zegt Spekreijse. âDeze werkwijze verhoogt de beladingsgraad van onze bestelvoertuigen omdat we minder lege ruimte per orderkrat vervoeren. Gebruikte tassen zamelen we weer in en recyclen we.â
Een tweede voorbeeld van een innovatie zijn de liddingmachines die speciaal voor het dc zijn ontworpen. Deze apparaten plaatsen volledig geautomatiseerd deksels op koel- en vrieskratten, zodat de producten die daarin vervoerd worden koud blijven tijdens het transport.
En een derde innovatie zijn geavanceerde frameloaders: âDie zorgen voor het op de juiste manier met orderkratten beladen van de leveringsframes die we gebruiken voor het transport van bestellingen naar de klant. We ontwikkelden hier samen met TGW Robotics een uniek gerobotiseerd laadplatformsysteem voor. Dit wordt door onze planningssoftware aangestuurd via complexe algoritmes en coderingen.â
Onafhankelijkheid en slagkracht
Een van de grote voordelen van een onlinesupermarkt is volgens Spekreijse dat er geen verliezen zijn door producten die overblijven. âWe weten precies wat onze klanten kopen en bestellen bij onze toeleveranciers alleen wat nodig is. Er is dus geen verspilling want er wordt nooit te veel besteld.â Klanten van Picnic kunnen tot 22.00 uur hun bestellingen plaatsen via een intuĂŻtieve app. Wie voor 22.00 uur bestelt, ontvangt de volgende dag verse, gekoelde en diepgevroren levensmiddelen. Fruit, groenten, vlees en droge goederen bezorgt Picnic met kleine milieuvriendelijke elektrische voertuigen die geen schadelijke stoffen uitstoten. Want duurzaam opereren is een belangrijk element van het bedrijfsbeleid. âZo wekken we hier bijvoorbeeld zelf onze eigen energie op. De daken van dit dc zijn daartoe uitgerust met in totaal 20.000 m2 aan zonnepanelen.â
Lees ook: Ook Picnic kijkt naar efficiĂ«ntere leverroutes. âDaar hebben veel bedrijven baat bijâ
Picnic ontwierp een groot gedeelte van de gebruikte technologieĂ«n in het nieuwe dc zelf, zoals de apps, de elektrische bestelwagens, de routingsoftware en de magazijnautomatisering. Het bedrijf vindt het belangrijk om zelf een vinger aan de pols te houden. âWe zijn een ondernemende organisatie die zich kenmerkt door een hoge mate van onafhankelijkheid en slagkrachtâ, zegt Spekreijse. âWe willen zelf technieken ontwerpen, processen begrijpen, en innovaties initiĂ«ren zodat we maximaal grip houden op onze processen.â
Voor wat betreft de komende jaren heeft Picnic de intentie om ook in Zwolle, Dordrecht en Ridderkerk gedeeltelijk gerobotiseerde distributiecentra in gebruik te nemen.
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?