Euser wil doorpakken met elektrificeren wagenpark 

Batterijelektrisch beschouwt Daniel Spetter als hét alternatief voor Euser voor fossiele brandstof. “De ontwikkelingen rond waterstof houden we uiteraard goed in de gaten, maar voor het werk dat wij doen bieden e-trucks op dit moment de beste oplossing”, zegt hij. Het Barendrechtse transportbedrijf houdt zich voornamelijk bezig met fijnmazige distributie voor horeca, farma en retail. “Met veel korte ritten in onder meer de binnensteden”, geeft Spetter aan. “Om dat te kunnen blijven doen, bereiden we ons voor op de invoering van zero-emissiezones in binnensteden in 2025. Zoals bekend mogen we daar vanaf 2030 onder geen enkele voorwaarde meer met dieseltrucks rijden. Met de eerste twee elektrische trucks in ons wagenpark (van in totaal rond de vierhonderd trekkende eenheden, ES) zetten we een belangrijke stap in de voorbereidingen daarop. Het gaat om een DAF 4×2 CF Electric-trekker en 6×2 CF Electric-bakwagen. Met die eerste bevoorraden we sinds december vorig jaar Albert Heijn-filialen in de regio Den Haag-Rotterdam en die tweede zetten we sinds maart in Rotterdam in voor horecaleveringen van Havi.” 

Subsidie elektrische truck 

Met Albert Heijn en Havi zijn twee partners genoemd die samen met Euser dit e-avontuur zijn aangegaan. ABN Amro Lease is partner nummer drie. De Nederlandse overheid mag ook niet ongenoemd blijven, want zonder subsidie van de DKTI-transport-regeling was de aanschaf van de DAF’s niet mogelijk geweest. Spetter: “Die kosten drieënhalf keer zoveel als vergelijkbare dieseltrucks. Samen met de aanleg van een op de toekomstgerichte faciliteit voor snelladen kan dit zomaar oplopen naar een half tot één miljoen euro. Hoe verwerk je dat in de kostprijs? Dan kun je nog zo graag koploper in duurzaamheid willen zijn, als vervoerder alleen is dat niet te bekostigen. Daar heb je de hulp van subsidieregelingen en medewerking van partners voor nodig. Dankzij de DKTI-subsidie, de bereidheid van Albert Heijn en Havi om extra voor het vervoer te betalen en een speciale leaseconstructie van ABN Amro Lease kunnen we dit doen. Daarnaast konden we de kosten voor de laadinfrastructuur laag houden omdat we voor het opladen van de trekker gebruik mogen maken van het snellaadplein bij het Albert Heijn-dc in Pijnacker.”

daniel spetter euser
Daniel Spetter: “Als het om elektrische trucks gaat, zijn er nog heel wat vraagtekens.”

Zonder de subsidie en samenwerkingen was dit traject niet mogelijk, maar alle risico’s dekken ze niet af, aldus Spetter. “Die moet je als transporteur wel bereid zijn te nemen. Want als het om elektrische trucks gaat, zijn er nog heel wat vraagtekens. Hoelang de batterijen meegaan en of we de beloofde actieradius halen bijvoorbeeld.” 

Euser wil data verzamelen 

Antwoorden verzamelen op dat soort vragen is wat Euser met de DAF’s wil doen. “Dat is voor ons de belangrijkste insteek van deze investering en tevens de opzet van de DKTI”, aldus Spetter. “Kennis en ervaring opdoen en data verzamelen en delen. Uiteindelijk willen we weten hoe elektrisch vervoer schaalbaar kan worden. Het inzetprofiel van die vrachtwagens is namelijk heel anders dan dat van conventionele voertuigen. Hoe je die het beste en meest efficiënt kunt inplannen, zijn we nu in de praktijk aan het uitvinden. Er zijn heel wat elementen die van invloed zijn op de actieradius: het gewicht van de lading, de te rijden route, het verbruik van de elektrische koelinstallatie, de buitentemperatuur, het gebruik van de verwarming en airco en de rijstijl van de chauffeur. Daarnaast spelen de laadmomenten en het daadwerkelijke onderhoud een belangrijke rol bij de inzet van de auto’s. Plannen is voorspellen, maar daar heb je wel de juiste algoritmen voor nodig. Voor elektrische vrachtwagens bestaan die nog niet. Daar zijn we nu mede de informatie voor aan het verzamelen.” 

Speciale leaseconstructie 

De gegevens die de e-trucks opleveren zijn voor een deel ook voor partner ABN Amro Lease heel interessant. “Over het waardeverloop van de voertuigen, de tweedehandsmarkt en de levensduur van de batterijen bij langdurige en volledige inzet weten we niets”, zegt accountmanager transport & logistiek Patrick Tijssen van ABN Amro Lease. “Het duurt nog jaren voordat daar meer duidelijkheid in komt. Maar daar kan de sector, en willen wij, niet op wachten. Koplopers als Euser willen we nu al van dienst zijn en stimuleren bij het zetten van stappen in de energietransitie. Daarom hebben we voor deze case, die ook voor ons een primeur was, een speciale leaseconstructie ontwikkeld. In plaats van operational lease, de vorm die Euser tot nu toe vrijwel altijd bij ons koos, is dit een financial leaseconstructie geworden waarbij het economisch en juridisch eigendom bij de klant ligt. Dat was ook noodzakelijk vanwege de subsidieregeling.” 

patrick tijssen abn amro lease
Patrick Tijssen: “Over het waardeverloop van de voertuigen, de tweedehandsmarkt en de levensduur van de batterijen bij langdurige en volledige inzet weten we niets.”

Met de constructie van ABN Amro Lease en de partnerschappen met Albert Heijn en Havi heeft Euser de basis gelegd voor verdere elektrificatie van het wagenpark. “We gaan door op deze weg en willen op korte termijn het aantal elektrische vrachtwagen uitbreiden”, vertelt Spetter. “Daarvoor hebben we begin vorig maand een aanvraag ingediend voor de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET, ES). Als het gaat om het aanbod van elektrische vrachtwagens gaan de ontwikkelingen snel en dat stemt ons positief. Een punt van zorg is de netcapaciteit. Om onze ambities te verwezenlijken, moeten we over voldoende stroom kunnen beschikken. We doen dan ook een dringende oproep aan de overheid en netbeheerders om daar haast mee te maken.” 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie