DPD fresh: 15 procent minder transportkosten dankzij tactische ritplanningssoftware
Sommige bedrijven schakelen reguliere pakketvervoerders in voor de aflevering van verse levensmiddelen. Ze gebruiken goed geïsoleerde verpakkingen, aangevuld met coldpacks, om de producten tijdens het vervoer op temperatuur te houden. Dat leidt tot hoge verpakkingskosten zonder de garantie dat de levensmiddelen inderdaad vers hun eindbestemming bereiken. Het Belgische DPD fresh, onderdeel van de DPDgroup, doet dat anders. Het startte in september 2020 met de fijnmazige distributie van verse en diepgevroren levensmiddelen in België en Luxemburg. Binnen een jaar groeide het volume van nul naar tweehonderd tot driehonderd pakketten per dag en varieert van de bezorging van maaltijdboxen aan consumenten tot de levering van vlees aan toprestaurants. “In 2022 willen we doorgroeien naar een volume van 100.000 pakketten op jaarbasis”, zegt Tom Mertens, IT-manager bij DPD fresh. Om die groeiambities te kunnen realiseren, moet het bedrijf in hoog tempo een volledig temperatuurgecontroleerd distributienetwerk opzetten. “Wij zijn gestart in Asse-Zellik, maar inmiddels rijden we ook vanuit Aalter en Lummen”, vertelt Mertens. “De bedoeling is dat we eind 2022 gevestigd zijn op alle tien depots van DPD in België en Luxemburg. Het wagenpark groeit eveneens snel en telt inmiddels veertien voertuigen. Daarvan heeft 30 procent alleen een koelcompartiment, terwijl 70 procent daarnaast ook een vriescompartiment heeft.”
DPD fresh: complexe planning
Voor de tactische transportplanning werkt DPD fresh inmiddels met PTV Route Optimiser ST. Tot voor kort gebruikten de planners uitsluitend de bestaande planningssoftware van DPD. “Maar het plannen van levensmiddelen is een stuk complexer dan het plannen van pakketten”, stelt Mertens. “Denk alleen al aan de houdbaarheidsdatum die bepaalt welke producten we wel en niet kunnen distribueren. We kunnen daarom geen verse oesters uit Zuid-Frankrijk in België distribueren. Daarvoor geldt een leadtime van 72 uur, terwijl oesters binnen 48 uur moeten zijn geconsumeerd. Er zijn veel leveranciers van transportplanningssoftware, maar weinig van hen kunnen met deze factoren rekening houden.”
Efficiëntie als uitdaging
De grootste uitdaging is om zowel de voertuigen met één als met twee temperatuurcompartimenten zo efficiënt mogelijk in te zetten, zeker nu het aantal depots toeneemt. Omdat DPD fresh minder vries- dan koelpakketten distribueert, beschikt lang niet elk voertuig over een vriescompartiment. Zoals vermeld kan 30 procent van de voertuigen alleen koelpakketten vervoeren, 70 procent heeft ruimte voor zowel koel- als vriespakketten. De vraag is nu hoe de planners zowel de voertuigen met één compartiment als die met twee compartimenten efficiënte rondjes kunnen laten rijden.
Lees ook: Agrifoodlogistiek moet… langzamer
Wat de planning extra complex maakt, is dat de voertuigen met een koel- én vriescompartiment meer brandstof verbruiken dan de voertuigen met alleen een koelcompartiment. Natuurlijk is het volgens Mertens een doodzonde als op één adres twee voertuigen stoppen, de ene met een koelpakket en de ander met een vriespakket. Om het nog maar niet te hebben over het snelgroeiende netwerk met tien depots: welk adres laat je vanuit welk depot bezorgen? Mertens: “Als test hebben we samen met PTV verschillende scenario’s doorgerekend. Dat resulteerde in een besparing van de operationele kosten met maar liefst 15 procent. Dan is de investering in PTV Route Optimiser ST razendsnel terugverdiend.”
DPD fresh gaat PTV Route Optimiser ST inzetten als aanvulling op de bestaande planningssoftware van DPD. Het planningsproces begint de avond vooraf met een forecast op basis van de binnengekomen zendingen. Als om 6.00 uur de zendingen van de zusterorganisatie uit Frankrijk binnen zijn, wordt de forecast aangepast. Mertens: “Dan weten we exact hoeveel gekoelde en diepgevroren zendingen we moeten afleveren. De oplossing van PTV maakt vervolgens een ritindeling en bepaalt welke voertuigen we voor welke ritten gaan inzetten. Het verschil met onze oude planningsmethode is groot. Op sommige dagen komen we met twee voertuigen minder toe.”
Tactische planning
Op basis van de ritindeling kunnen de chauffeurs starten met het scannen van de zendingen en het laden van hun voertuigen. Ondertussen bepaalt DPD’s huidige planningssoftware op basis van de data uit PTV Route Optimiser ST voor elk voertuig de beste route. Deze wordt vervolgens gecommuniceerd met de chauffeurs. “Daarvoor maken we gebruik van de bestaande IT-infrastructuur van DPD, die uitstekend voldoet”, zegt Mertens. “Er zijn softwareleveranciers met oplossingen die deze hele infrastructuur inclusief de scanners van de chauffeurs kunnen vervangen, maar wij hebben alleen behoefte aan ondersteuning voor tactische planning. PTV biedt precies de software die we daarvoor nodig hebben.”
DPD fresh
DPD fresh in België is een nieuwe expresstransportdienst voor de levering van zowel droge voeding als verse en diepgevroren producten naar professionals en particulieren. Met de combinatie van innovatieve technieken en lokale kennis wil DPD fresh de best mogelijke dienstverlening bieden aan zowel afzenders als ontvangers. Dankzij DPD’s Predict service kunnen klanten hun levering van dichtbij opvolgen of wijzigen. DPD in België is onderdeel van DPDgroup, een belangrijk internationaal pakketbezorgingsnetwerk in Europa. Bij DPDgroup, die levert naar meer dan 230 landen, werken 97.000 ‘delivery experts’ samen om elke dag meer dan 7,5 miljoen pakketten te bezorgen. DPDgroup is een onderdeel van GeoPost, dat in 2020 een omzet realiseerde van € 11 miljard. GeoPost is onderdeel van de Franse Groupe La Poste.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?