risico op boetes

Meer controle op juiste instelling activiteit tachograaf

Tachograaf in een Ford-truck
Tachograaf in een Ford-truck Foto: RvdM

Tijdens wegcontroles wordt steeds vaker gekeken of vrachtwagenchauffeurs hun tachograaf wel op de juiste activiteit hebben ingesteld. Staat deze niet goed, dan riskeert de bestuurder een bekeuring.

Dat schrijft Erik Busser, tachograafspecialist bij TLN, op LinkedIn. Volgens hem schakelen veel tachografen bij het uitschakelen van het contact over op ‘rust’. De chauffeur moet daarna zelf de juiste activiteit instellen en daar gaat het wel eens mis.

‘Onlangs kreeg een chauffeur een boete in Duitsland omdat de tijd die hij had besteed aan het controleren van het voertuig en de lading, in de ochtend, niet als ‘andere werkzaamheden’ in de tachograaf had geregistreerd’, schrijft Busser.

Hamertjes

‘Dus ‘andere werkzaamheden’ (‘de hamertjes’) in de tachograaf zijn onder andere laden/lossen, wachttijden bij laden of lossen wanneer de verwachte duur daarvan niet vooraf bekend is, schoonmaken, technisch onderhoud, toezicht houden op het in- en uitstappen van passagiers alsmede alle werkzaamheden voor dezelfde of een andere werkgever in of buiten de vervoerssector.’

Nieuwe vrachtwagens moeten sinds een jaar zijn uitgerust met een Smart Tacho 2.0, bestaande tachografen worden stapsgewijs vervangen. Trucks die nu nog een digitale of analoge tacho hebben en actief zijn in internationaal transport, moeten die voor het eind van dit jaar vervangen. Vrachtwagens met een Smart Tacho 1.0 hebben tot 21 augustus 2025 de tijd om deze te vervangen.

Auteur: Roel van der Maas